Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 1277161" data-attributes="member: 13861"><p>Det mest fascinerande med alla som har negativa åsikter om Skistar är hur hur många som efterfrågar "utveckling" i form av nya liftar, pister och utökade snökanonsystem men samtidigt klagar på ökade priser på liftkort och parkeringsavgifter. Jag säger inte att det är prisvärt på Skistars anläggningar, för det är det inte det minsta, men det är fortfarande en imponerande dubbelmoral.</p><p></p><p>Angående parkeringsavgifter så var jag i Norge i förra veckan; Strandafjellet, Fjellseter och Oppdal, samtliga tog en parkeringsavgift som motsvarar den som man betalar i Åre. Parkeringarna var förvisso både större, mer rimligt dimensionerade för skidortens storlek och mer välskötta än i Åre, men ändå avgiftsbelagda.</p><p></p><p>Förra vintern var jag runt lite i Schweiz, samma sak där. Engelberg, betalparkering med bommar vid Titlis. Andermatt vid Gemsstock, nog fasen kom det en snubbe som skulle ha 7 CHF där. Zermatt nere i Täsch, svindyr parkering.</p><p></p><p>Det här är helt enkelt den kommersiella utveckling som skidvärlden letts in på och många av dom skidorter som just nu hyllas för att ha gratisparkeringar lär med ganska stor sannolikhet ha infört betalparkeringar inom en ganska överskådlig framtid. Precis som att vi mest troligt kan räkna med att dom flesta liftkortspriser kommer fortsätta att skjuta i höjden dom närmsta åren.</p><p></p><p>Egentligen skiljer sig Skistar ingenting mot andra bjässar i branschen som Vail Resorts eller Compagnie des Alpes, det är samma kommersiella modeller, multiliftkort och syn på sina olika skidorter som varumärken än just skidorter. Det som särskiljer Skistar är sin nära monopolställning när det gäller storskalig skidturism i Skandinavien och sättet att linda in sina anläggningar i samma, röda designform och benämna dom som destinationer vid namn "Skistar Åre" eller "Skistar Vemdalen" som en del i sin storskaliga paketering.</p><p></p><p>Suger den här utvecklingen? Nå jävulusiskt men det är tyvärr dit vi är på väg emot med stormsteg. Själv föredrar jag mindre anläggningar med själ, hjärta, gamla liftar och en mer genuin upplevelse. Tyvärr börjar dom skidorterna bli allt färre och i takt med den skidortsgentrifiering som pågår över hela världen, inte bara i Skistars regi.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 1277161, member: 13861"] Det mest fascinerande med alla som har negativa åsikter om Skistar är hur hur många som efterfrågar "utveckling" i form av nya liftar, pister och utökade snökanonsystem men samtidigt klagar på ökade priser på liftkort och parkeringsavgifter. Jag säger inte att det är prisvärt på Skistars anläggningar, för det är det inte det minsta, men det är fortfarande en imponerande dubbelmoral. Angående parkeringsavgifter så var jag i Norge i förra veckan; Strandafjellet, Fjellseter och Oppdal, samtliga tog en parkeringsavgift som motsvarar den som man betalar i Åre. Parkeringarna var förvisso både större, mer rimligt dimensionerade för skidortens storlek och mer välskötta än i Åre, men ändå avgiftsbelagda. Förra vintern var jag runt lite i Schweiz, samma sak där. Engelberg, betalparkering med bommar vid Titlis. Andermatt vid Gemsstock, nog fasen kom det en snubbe som skulle ha 7 CHF där. Zermatt nere i Täsch, svindyr parkering. Det här är helt enkelt den kommersiella utveckling som skidvärlden letts in på och många av dom skidorter som just nu hyllas för att ha gratisparkeringar lär med ganska stor sannolikhet ha infört betalparkeringar inom en ganska överskådlig framtid. Precis som att vi mest troligt kan räkna med att dom flesta liftkortspriser kommer fortsätta att skjuta i höjden dom närmsta åren. Egentligen skiljer sig Skistar ingenting mot andra bjässar i branschen som Vail Resorts eller Compagnie des Alpes, det är samma kommersiella modeller, multiliftkort och syn på sina olika skidorter som varumärken än just skidorter. Det som särskiljer Skistar är sin nära monopolställning när det gäller storskalig skidturism i Skandinavien och sättet att linda in sina anläggningar i samma, röda designform och benämna dom som destinationer vid namn "Skistar Åre" eller "Skistar Vemdalen" som en del i sin storskaliga paketering. Suger den här utvecklingen? Nå jävulusiskt men det är tyvärr dit vi är på väg emot med stormsteg. Själv föredrar jag mindre anläggningar med själ, hjärta, gamla liftar och en mer genuin upplevelse. Tyvärr börjar dom skidorterna bli allt färre och i takt med den skidortsgentrifiering som pågår över hela världen, inte bara i Skistars regi. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Tillbaka
Topp