Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 1277208" data-attributes="member: 13861"><p>Ibland undrar jag om folk förstår hur kapitalistiska marknader fungerar. Det är egentligen tokenkelt: Skistar kan ta dom priserna dom gör för att deras gäster är beredda att betala dom priserna. Ja, dom är marknadsledande i Skandinavien och har få konkurrenter i sin geografiska närhet, men lik förbannat så handlar det enbart i slutändan om att gästerna betalar det Skistar vill ha för liftkorten. Jag kan för mitt liv inte se det som att dom, ur ett kapitalistiskt perspektiv, "utnyttjar" sin position.</p><p></p><p>Jag bor i Åre och om jag vill åka skidor här har jag tre val:</p><p>1. Bita i kudden och betala det pris Skistar tar för ett säsongskort.</p><p>2. Åka lift i enbart Huså och/eller Trillevallen.</p><p>3. Enbart gå på topptur.</p><p></p><p>Alternativ 2 och 3 går bort för min del även om jag gillar att åka skidor i Huså och att gå på topptur. Enligt alla kapitalistiska spelregler så är jag då ok med Skistars prisnivå även om jag tycker den är hög och att jag inte håller med om allt dom gör i skidområdet. Mitt val som konsument är att antingen köpa deras varor eller tjänster, eller att avstå.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 1277208, member: 13861"] Ibland undrar jag om folk förstår hur kapitalistiska marknader fungerar. Det är egentligen tokenkelt: Skistar kan ta dom priserna dom gör för att deras gäster är beredda att betala dom priserna. Ja, dom är marknadsledande i Skandinavien och har få konkurrenter i sin geografiska närhet, men lik förbannat så handlar det enbart i slutändan om att gästerna betalar det Skistar vill ha för liftkorten. Jag kan för mitt liv inte se det som att dom, ur ett kapitalistiskt perspektiv, "utnyttjar" sin position. Jag bor i Åre och om jag vill åka skidor här har jag tre val: 1. Bita i kudden och betala det pris Skistar tar för ett säsongskort. 2. Åka lift i enbart Huså och/eller Trillevallen. 3. Enbart gå på topptur. Alternativ 2 och 3 går bort för min del även om jag gillar att åka skidor i Huså och att gå på topptur. Enligt alla kapitalistiska spelregler så är jag då ok med Skistars prisnivå även om jag tycker den är hög och att jag inte håller med om allt dom gör i skidområdet. Mitt val som konsument är att antingen köpa deras varor eller tjänster, eller att avstå. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Tillbaka
Topp