Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 1277217" data-attributes="member: 13861"><p>Om du läst det jag skrivit så är det exakt det som är min farhåga om den här utvecklingen fortsätter, att folk slutar åka skidor. Och någonstans tror jag ändå att Skistars ledning är ytterst medveten om att skidbranschens stora utmaning just nu är att både behålla befintliga skidåkare och skapa nya sådana. Med en växande del av den svenska befolkningen som har utländsk bakgrund så är det inte alls givet att många ens hittar till skidåkningen i framtiden och det allt mer blir en sysselsättning för en välbeställd övre medelklass och uppåt, till skillnad från den folksport som den blev under 70- och 80-talen.</p><p></p><p>Men jag är rädd för att med dom växande besökssiffror som exempelvis Åre visat upp dom senaste 10 åren så är prio inte att skapa nya skidåkare utan att maximera vinsterna från den marknad som finns här och nu, och kanske några år framåt. Och det är långt ifrån Skistar som gör det, kolla bara på alla fullständigt huvudlösa bostadsprojekt som ploppar upp över hela fjällvärlden. Men så länge exempelvis Åre slår besöksrekord under nyårsveckan så är det fortfarande svårt att argumentera för att det är för dyrt att åka skidor enligt den marknad som finns idag.</p><p></p><p>Om någon undrar var jag personligen står i frågan så kan ni söka fram artikeln "Lyxfällan" från den tid då jag jobbade på landets skidtidning. En snabb ledtråd, det är inte på den überkommersiella skidåkningens sida.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 1277217, member: 13861"] Om du läst det jag skrivit så är det exakt det som är min farhåga om den här utvecklingen fortsätter, att folk slutar åka skidor. Och någonstans tror jag ändå att Skistars ledning är ytterst medveten om att skidbranschens stora utmaning just nu är att både behålla befintliga skidåkare och skapa nya sådana. Med en växande del av den svenska befolkningen som har utländsk bakgrund så är det inte alls givet att många ens hittar till skidåkningen i framtiden och det allt mer blir en sysselsättning för en välbeställd övre medelklass och uppåt, till skillnad från den folksport som den blev under 70- och 80-talen. Men jag är rädd för att med dom växande besökssiffror som exempelvis Åre visat upp dom senaste 10 åren så är prio inte att skapa nya skidåkare utan att maximera vinsterna från den marknad som finns här och nu, och kanske några år framåt. Och det är långt ifrån Skistar som gör det, kolla bara på alla fullständigt huvudlösa bostadsprojekt som ploppar upp över hela fjällvärlden. Men så länge exempelvis Åre slår besöksrekord under nyårsveckan så är det fortfarande svårt att argumentera för att det är för dyrt att åka skidor enligt den marknad som finns idag. Om någon undrar var jag personligen står i frågan så kan ni söka fram artikeln "Lyxfällan" från den tid då jag jobbade på landets skidtidning. En snabb ledtråd, det är inte på den überkommersiella skidåkningens sida. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Tillbaka
Topp