Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MKOL" data-source="post: 1278925" data-attributes="member: 164657"><p>Nu har jag förstås inte koll på alla anläggningars ekonomi men att driva skidanläggning är åtminstone historiskt inget bra sätt satt bli stormrik så en kvalificerad gissning är att det är ganska få anläggningar som skulle klara det på sikt.</p><p></p><p>Dessutom glömmer du det faktum att Skistars styrka på dom orter dom verkar gör att det är väldigt svårt att erbjuda något liknande. Om någon annan skidort mot all förmodan har muskler att dumpa (vilket skulle krävas, 10-15% skulle inte vara tillräckligt) priserna på liftkort över tid så har dom inte alls samma grepp om boendealternativen som Skistar har. Det har dom ju gjort bra, det går inte att sticka under stol med. I.a.f. ur ett aktieägarperspektiv. Ur konsumentperspektivet, not so much.</p><p></p><p>Och det är ju det som är pudelns kärna och problemet. Inte bara att dom har en stor marknadsandel utan även att dom är så starka på dom orterna dom verkar. Och starkare blir dom, skevare blir konkurrenssituationen ju fler bäddar dom lägger vantarna på. Sen kan kan Skistar kalla det helhetserbjudande, paketering eller vad dom vill för att få den breda massan att köpa det.</p><p></p><p>Misstänker att jag kommer trigga vissa och få mothugg men ta Åre(by, inte kommun) och Vemdalen. Att säga att dom orterna ÄR lika med Skistaristan och Skistarville är väl att ta i men ........ Skistar har dom orterna i ett punggrepp, det går inte att dribbla bort. Övriga Skistar-orter har jag för dålig koll på så .....</p><p></p><p>Förutom att dom har tillåtits bli så dominerande så är förstås en stor anledning till deras ställning även den stora massan som drivs av flockmentalitet, bekvämlighet etc.</p><p></p><p>Se svaret ovan!</p><p></p><p>Men dessutom, hur var det nu, som fan läser bibeln ...... Hur många gånger ska det behöva påpekas att det är få om ens någon som par påstått att Skistar är såååå dåliga.</p><p></p><p>Nä, nu ger jag upp. Det är ingen idé att försöka öppna ögonen på blinda. Nu ska jag prata med tanten och ägna mig åt självbefläckelse. Det är en betydligt mer givande sysselsättning.</p><p></p><p>Trevlig kväll!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MKOL, post: 1278925, member: 164657"] Nu har jag förstås inte koll på alla anläggningars ekonomi men att driva skidanläggning är åtminstone historiskt inget bra sätt satt bli stormrik så en kvalificerad gissning är att det är ganska få anläggningar som skulle klara det på sikt. Dessutom glömmer du det faktum att Skistars styrka på dom orter dom verkar gör att det är väldigt svårt att erbjuda något liknande. Om någon annan skidort mot all förmodan har muskler att dumpa (vilket skulle krävas, 10-15% skulle inte vara tillräckligt) priserna på liftkort över tid så har dom inte alls samma grepp om boendealternativen som Skistar har. Det har dom ju gjort bra, det går inte att sticka under stol med. I.a.f. ur ett aktieägarperspektiv. Ur konsumentperspektivet, not so much. Och det är ju det som är pudelns kärna och problemet. Inte bara att dom har en stor marknadsandel utan även att dom är så starka på dom orterna dom verkar. Och starkare blir dom, skevare blir konkurrenssituationen ju fler bäddar dom lägger vantarna på. Sen kan kan Skistar kalla det helhetserbjudande, paketering eller vad dom vill för att få den breda massan att köpa det. Misstänker att jag kommer trigga vissa och få mothugg men ta Åre(by, inte kommun) och Vemdalen. Att säga att dom orterna ÄR lika med Skistaristan och Skistarville är väl att ta i men ........ Skistar har dom orterna i ett punggrepp, det går inte att dribbla bort. Övriga Skistar-orter har jag för dålig koll på så ..... Förutom att dom har tillåtits bli så dominerande så är förstås en stor anledning till deras ställning även den stora massan som drivs av flockmentalitet, bekvämlighet etc. Se svaret ovan! Men dessutom, hur var det nu, som fan läser bibeln ...... Hur många gånger ska det behöva påpekas att det är få om ens någon som par påstått att Skistar är såååå dåliga. Nä, nu ger jag upp. Det är ingen idé att försöka öppna ögonen på blinda. Nu ska jag prata med tanten och ägna mig åt självbefläckelse. Det är en betydligt mer givande sysselsättning. Trevlig kväll! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Tillbaka
Topp