Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 1278942" data-attributes="member: 13861"><p>Absolut, Skistar ägs till stor del av Peab, det är ju ingen hemlighet, men det betyder inte automatiskt att dom äger majoriteten boendena på sina skidorter för det. I Sälen har jag för mig att dom sagt att dom förmedlar 15000 av 50000 bäddar via sitt uthyrningsssystem. Alltså förmedlar, inte äger. Sedan får dom såklart in mer pengar på boenden som dom själva äger, vilket är ett incitament att bygga fler bäddar. Jag vet inte siffrorna för Åre men en kvalificerad gissning är att det är en mindre fördelning här med en liknande totalsiffra eftersom den mesta av exploateringen dom senaste åren gjorts av andra aktörer.</p><p></p><p>Men eftersom majoriteten av boendena på moderna skidorter är kalla bäddar (det är ju där exploatörerna får in snabba pengar) är det extremt sällan eller aldrig allt utnyttjas på samma gång, knappt ens under nyår, sportlov eller påsk. Och alla besökare på en skidort åker inte ens skidor, det brukar väl vara runt 30000 pers i Åre runt nyår och som mest runt hälften av det i skidsystemet. Ungefär.</p><p></p><p>Så en bättre siffra att jämföra med är i så fall hur antalet skiddagar ökat jämfört med liftkapaciteten, det blir ett ärligare mått på hur ett liftsystem utvecklats i takt med antalet verkliga besökare. Det går säkert att få fram dom siffrorna från SLAO och jämföra liftkapacitet bakåt i tiden. </p><p></p><p>Min upplevelse från att ha bott i Åre i 16 år är att nyår, vecka 9 och påsk bara blir mer och mer kaos medan det blir allt lugnare mellan dom veckorna. Förutom vissa helger då förstås. Och dom två coronavintrarna stack ut, då var det kaos mest hela tiden.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 1278942, member: 13861"] Absolut, Skistar ägs till stor del av Peab, det är ju ingen hemlighet, men det betyder inte automatiskt att dom äger majoriteten boendena på sina skidorter för det. I Sälen har jag för mig att dom sagt att dom förmedlar 15000 av 50000 bäddar via sitt uthyrningsssystem. Alltså förmedlar, inte äger. Sedan får dom såklart in mer pengar på boenden som dom själva äger, vilket är ett incitament att bygga fler bäddar. Jag vet inte siffrorna för Åre men en kvalificerad gissning är att det är en mindre fördelning här med en liknande totalsiffra eftersom den mesta av exploateringen dom senaste åren gjorts av andra aktörer. Men eftersom majoriteten av boendena på moderna skidorter är kalla bäddar (det är ju där exploatörerna får in snabba pengar) är det extremt sällan eller aldrig allt utnyttjas på samma gång, knappt ens under nyår, sportlov eller påsk. Och alla besökare på en skidort åker inte ens skidor, det brukar väl vara runt 30000 pers i Åre runt nyår och som mest runt hälften av det i skidsystemet. Ungefär. Så en bättre siffra att jämföra med är i så fall hur antalet skiddagar ökat jämfört med liftkapaciteten, det blir ett ärligare mått på hur ett liftsystem utvecklats i takt med antalet verkliga besökare. Det går säkert att få fram dom siffrorna från SLAO och jämföra liftkapacitet bakåt i tiden. Min upplevelse från att ha bott i Åre i 16 år är att nyår, vecka 9 och påsk bara blir mer och mer kaos medan det blir allt lugnare mellan dom veckorna. Förutom vissa helger då förstås. Och dom två coronavintrarna stack ut, då var det kaos mest hela tiden. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Tillbaka
Topp