Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="P-A" data-source="post: 1278984" data-attributes="member: 16566"><p>Är och har sedan 80-talet varit väldigt mycket i Hemsedal, ofta i form av en sk weekend warrior. På torsdag åker jag dit för tredje långhelgen denna säsong.</p><p></p><p>Var ligger de stora delarna av offpisten som numera är hotell och stugor? Det enda jag kommer att tänka på är området under lilla Matterhorn där Skarsnuten med omkringliggande stugor ligger. Men det området har väl byggts ut kontinuerligt under typ 30 år? Jag kommer inte ihåg hur det såg ut där tidigare, men känns som att det är max 100 åkbara (och gissningsvis inte särskilt bra) höjdmeter som försvunnit.</p><p></p><p>Övrig byggnation uppe på bergssidorna (där det har funnits någon slags offpist värd namnet) är väl bara området runt Skigaarden, men där är det snarare max 20 höjdmeter i botten av just det området av Tindenskogen som försvunnit. </p><p></p><p>I övrigt finns det inget i vägen på de liftnära åken jag känner till (kan ha missat något/några åk):</p><p>Reidarskaret</p><p>Bowlen under Totten</p><p>Hollvinskogen</p><p>Ytorna mellan översta släpliftarna</p><p>Tindenskogen (förutom 20 fhm enligt ovan precis där)</p><p>Lilla Matterhorn (förutom möjligtvis i botten där Skarsnuten ligger)</p><p>Radiohytta</p><p>Gummiskogen. Här ska det dock byggas ny lift och nya pister enligt planerna. Bra för kapaciteten och åtkomligheten, sämre för hitta orört i gummiskogen.</p><p></p><p>Absolut har det byggts enorma komplex de senaste åren och det kan man tycka vad man vill om, men att de inkräktar på särskilt mycket bra åkning tycker jag inte. </p><p></p><p>Och att det är en no no att vara i Hemsedal på en lördag under hela säsongen har jag inte märkt av. På morgonen när alla ska upp från botten kan det vara lite köer men sen har det varit hur lugnt som helst. Obs, inte varit där på högsäsong. Flaskhalsen i botten ska ju förhoppningsvis också byggas bort med ny stollift därifrån enligt planerna.</p><p></p><p>Håller med i det mesta av kritiken mot Skistar i övrigt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="P-A, post: 1278984, member: 16566"] Är och har sedan 80-talet varit väldigt mycket i Hemsedal, ofta i form av en sk weekend warrior. På torsdag åker jag dit för tredje långhelgen denna säsong. Var ligger de stora delarna av offpisten som numera är hotell och stugor? Det enda jag kommer att tänka på är området under lilla Matterhorn där Skarsnuten med omkringliggande stugor ligger. Men det området har väl byggts ut kontinuerligt under typ 30 år? Jag kommer inte ihåg hur det såg ut där tidigare, men känns som att det är max 100 åkbara (och gissningsvis inte särskilt bra) höjdmeter som försvunnit. Övrig byggnation uppe på bergssidorna (där det har funnits någon slags offpist värd namnet) är väl bara området runt Skigaarden, men där är det snarare max 20 höjdmeter i botten av just det området av Tindenskogen som försvunnit. I övrigt finns det inget i vägen på de liftnära åken jag känner till (kan ha missat något/några åk): Reidarskaret Bowlen under Totten Hollvinskogen Ytorna mellan översta släpliftarna Tindenskogen (förutom 20 fhm enligt ovan precis där) Lilla Matterhorn (förutom möjligtvis i botten där Skarsnuten ligger) Radiohytta Gummiskogen. Här ska det dock byggas ny lift och nya pister enligt planerna. Bra för kapaciteten och åtkomligheten, sämre för hitta orört i gummiskogen. Absolut har det byggts enorma komplex de senaste åren och det kan man tycka vad man vill om, men att de inkräktar på särskilt mycket bra åkning tycker jag inte. Och att det är en no no att vara i Hemsedal på en lördag under hela säsongen har jag inte märkt av. På morgonen när alla ska upp från botten kan det vara lite köer men sen har det varit hur lugnt som helst. Obs, inte varit där på högsäsong. Flaskhalsen i botten ska ju förhoppningsvis också byggas bort med ny stollift därifrån enligt planerna. Håller med i det mesta av kritiken mot Skistar i övrigt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Tillbaka
Topp