Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JAndersB" data-source="post: 1279030" data-attributes="member: 122562"><p>Alperna är ju enormt så oavsett vad man pratar om så finns ju det undantag och varianter. Typ som när jag diskuterade helgbelastning med Glisseur. Jag har säsongat här i 3 länder nu i 8 år, på ganska stora och högt belägna orter, som ju är populärt nu. Han påstod det är knökat på lördagar i alperna. Jag sade nej, inte min erfarenhet och kunde t.o.m. skicka live bildbevis. Då var jag plötsligt superjobbig och påstod att ingenstans i alperna fanns köer på lördagar. Vilket jag ju inte gjort.</p><p></p><p>Lite samma här, vi pratar om en totalt dominerande aktör på nordiska marknaden. Dess lift- och längdplaner berörs ofta och väldigt ofta nämns problem mer markägare och myndigheter.</p><p></p><p>I alperna går liftar ganska tätt över bergen och nya kabiner och liftar byggs eller har ganska nyligen byggts ganska friskt, kan jag tycka. Bara i Tyrolen, på ca 29x9 mil täcker Snow Card Tirol 90 destinationer med: 4.000 Pistenkilometer und 1.100 <strong>Pistenanlagen</strong> bietet die <strong>Snow Card</strong>. Rund 26.700 Tickets wurden in der vergangenen Wintersaison verkauft, so Hansjörg Kogler, Vorsitzender der <strong>Snow Card Tirol</strong>.2 okt. 2018, alltså grovt räknat 0,04 liftar per km². Lägg därtill St. Anton med Lech och Zürs med 88 liftar.</p><p></p><p>Försökte räkna ihop liftarna på ytan Sälen till Åre och innåt till Vemdalen. Grovt räknat 400. Andelen små t-krokar och knappliftar jämfört med alperna tror jag dock är ganska mycket högre. På en nästan obefolkad och mycket mer byggbar yta jämförelsevis. Ger 0,01 lift per km².</p><p></p><p>Lite off topic:</p><p>Snowcard Tirol kostar 946€, alltså ca 10400 kr för 4000 km. Ger 2,6 kr per pistkilometer, köpbar av alla året runt. 5 stora glaciärområden ingår från 1 oktober.</p><p></p><p>Skistar All winter 8995 för 284(?) pistkilometer i Sverige, ca 31 kr per pistkilometer. Med Trysil 24,8. Alltså 9,5 - 12 ggr dyrare.</p><p></p><p>Tror knappast 40-50 % av orterna/aktörerna i alperna har eller har haft stora problem med sina bybor eller myndigheter, baserat på slutresultatet i alla fall och alltså måste man ju kunna föra en generell diskusion om fenomenet utifrån den jämförelsen utan att fokusera på undantag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JAndersB, post: 1279030, member: 122562"] Alperna är ju enormt så oavsett vad man pratar om så finns ju det undantag och varianter. Typ som när jag diskuterade helgbelastning med Glisseur. Jag har säsongat här i 3 länder nu i 8 år, på ganska stora och högt belägna orter, som ju är populärt nu. Han påstod det är knökat på lördagar i alperna. Jag sade nej, inte min erfarenhet och kunde t.o.m. skicka live bildbevis. Då var jag plötsligt superjobbig och påstod att ingenstans i alperna fanns köer på lördagar. Vilket jag ju inte gjort. Lite samma här, vi pratar om en totalt dominerande aktör på nordiska marknaden. Dess lift- och längdplaner berörs ofta och väldigt ofta nämns problem mer markägare och myndigheter. I alperna går liftar ganska tätt över bergen och nya kabiner och liftar byggs eller har ganska nyligen byggts ganska friskt, kan jag tycka. Bara i Tyrolen, på ca 29x9 mil täcker Snow Card Tirol 90 destinationer med: 4.000 Pistenkilometer und 1.100 [B]Pistenanlagen[/B] bietet die [B]Snow Card[/B]. Rund 26.700 Tickets wurden in der vergangenen Wintersaison verkauft, so Hansjörg Kogler, Vorsitzender der [B]Snow Card Tirol[/B].2 okt. 2018, alltså grovt räknat 0,04 liftar per km². Lägg därtill St. Anton med Lech och Zürs med 88 liftar. Försökte räkna ihop liftarna på ytan Sälen till Åre och innåt till Vemdalen. Grovt räknat 400. Andelen små t-krokar och knappliftar jämfört med alperna tror jag dock är ganska mycket högre. På en nästan obefolkad och mycket mer byggbar yta jämförelsevis. Ger 0,01 lift per km². Lite off topic: Snowcard Tirol kostar 946€, alltså ca 10400 kr för 4000 km. Ger 2,6 kr per pistkilometer, köpbar av alla året runt. 5 stora glaciärområden ingår från 1 oktober. Skistar All winter 8995 för 284(?) pistkilometer i Sverige, ca 31 kr per pistkilometer. Med Trysil 24,8. Alltså 9,5 - 12 ggr dyrare. Tror knappast 40-50 % av orterna/aktörerna i alperna har eller har haft stora problem med sina bybor eller myndigheter, baserat på slutresultatet i alla fall och alltså måste man ju kunna föra en generell diskusion om fenomenet utifrån den jämförelsen utan att fokusera på undantag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Tillbaka
Topp