Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1319825" data-attributes="member: 144594"><p>Det är ju en intressant fråga hur klimatförändringarna "slår" för alperna jämfört med skandinaviska fjällen. Därom tvista de lärde och jag är ingen av dem. Förutom att det blir varmare alltså.</p><p></p><p>Mitt intryck är att snö blir det när det är faller nederbörd vid en viss låg temperatur. I fjällen är det kallt för att vi befinner oss långt norrut. Medan högt belägna delar av alperna är kalla just för att de befinner sig högt upp. Därmed blir säsongen där ofta stabilare, enligt mitt intryck. Sedan kan det lokalt i alperna komma stora snöfall på för- och eftersäsong men det är mer som en bonus som man inte räknar med.</p><p></p><p>Litet svårt att bena ut varför det blir så här. En tanke jag har är att situationen i alperna gör det lättare att förbereda pisterna med snökanoner på försäsongen, eftersom minusgraderna som behövs för snöproduktion beror på "höjden" (som är vad den är, även om värmen sakta kryper uppåt) och inte så mycket på försäsongs-vädret. Snön riskerar inte att regna bort på samma sätt. Motsvarande blir säsongsavslutningen tydligare eftersom våren kommer snabbare när den väl kommer, medan den kalla långdragna vårvintern i fjällen är svårare att förutse.</p><p></p><p>En annan faktor är att i de flackare fjäll-skidorterna med låga fallhöjder så kommer uppvärmningen tidigare att påverka en större andel av backarna. Om snögränsen kryper uppåt 200 meter i fallhöjd så är det värre för en skidort som har 200 meters fallhöjd än för en som har 2000 meters fallhöjd i backarna.</p><p></p><p>För lägre belägna skidområden i alperna (dit svenskar sällan åker) liknar situationen nog mer de svenska fjällen. Glaciärskidåkningen är också en annan femma där kanske "mer labil" är ett passande uttryck.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1319825, member: 144594"] Det är ju en intressant fråga hur klimatförändringarna "slår" för alperna jämfört med skandinaviska fjällen. Därom tvista de lärde och jag är ingen av dem. Förutom att det blir varmare alltså. Mitt intryck är att snö blir det när det är faller nederbörd vid en viss låg temperatur. I fjällen är det kallt för att vi befinner oss långt norrut. Medan högt belägna delar av alperna är kalla just för att de befinner sig högt upp. Därmed blir säsongen där ofta stabilare, enligt mitt intryck. Sedan kan det lokalt i alperna komma stora snöfall på för- och eftersäsong men det är mer som en bonus som man inte räknar med. Litet svårt att bena ut varför det blir så här. En tanke jag har är att situationen i alperna gör det lättare att förbereda pisterna med snökanoner på försäsongen, eftersom minusgraderna som behövs för snöproduktion beror på "höjden" (som är vad den är, även om värmen sakta kryper uppåt) och inte så mycket på försäsongs-vädret. Snön riskerar inte att regna bort på samma sätt. Motsvarande blir säsongsavslutningen tydligare eftersom våren kommer snabbare när den väl kommer, medan den kalla långdragna vårvintern i fjällen är svårare att förutse. En annan faktor är att i de flackare fjäll-skidorterna med låga fallhöjder så kommer uppvärmningen tidigare att påverka en större andel av backarna. Om snögränsen kryper uppåt 200 meter i fallhöjd så är det värre för en skidort som har 200 meters fallhöjd än för en som har 2000 meters fallhöjd i backarna. För lägre belägna skidområden i alperna (dit svenskar sällan åker) liknar situationen nog mer de svenska fjällen. Glaciärskidåkningen är också en annan femma där kanske "mer labil" är ett passande uttryck. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Tillbaka
Topp