Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skistar - Skitstar? Liftkorten och girigheten!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 60973" data-attributes="member: 12483"><p>Det här är nu ett rätt subjektivt inlägg, inte nödvändigtvis baserat på kristallklara fakta. Jag har ingen aning om SkiStars bokslut, eller aktuella läge. Jag har förstått att dom går bra i a f. </p><p></p><p>Jag har åkt i Åre sen tidiga tonår, dvs jag kom upp dit första gången in början på 70-talet. Redan på den tiden hade Åre lite av en grädhyllestämpel på, mycket märkligt med tanke på att standarden på liftar och åkning egentligen inte var särskilt märkvärdig. Dom rika bodde på dom dyra hotellen, dom mindre rika på pensionaten och Snobbrännan under fjällgårdsliften gjorde skäl för namnet. Kabinbanan byggdes (-74?) och i och med den startade en förvandling utan dess like, med åttiotalets ekonomirus som en något tvivelaktig kulmen. Naturligtvis har detta skapat en mängd nya arbetstillfällen i en för övrigt glesbefolkad del av landet, och jag antar att detta, på det hela taget, har varit positivt. </p><p></p><p>Att ett företag som SkiStar dominerar som det gör är naturligtvis både bra och dåligt. Jag förmodar att utan SkiStar hade diverse nya liftar och pister aldrig kommit till stånd. Det krävs helt enkelt kapital och i så måtto har bara stora företagen dom nödvändiga resurserna. </p><p></p><p>Sen har vi ju aktieägarna. Dom lånar ju inte ut sina pengar för ros skull. Mitt i det här finns, som så riktigt påpekats, en konflikt, både ekonomisk och känslomässig. </p><p></p><p>Sälen där SkiStar en gång startade är ett rätt talande exempel. Lindvallen är inte en anläggning, utan mera likt en maskin dit folk frivilligt låter sig ledas in, malas runt lite, trängas i Gustav, käka svindyr mat, köra på skootersafari, spottas ut och sen inbilla sig att man varit i fjällen! Visst, nice try! Man lurar ett antal hundra tusen varje år. </p><p></p><p>Jag är väl rigid och gammalmodig, men jag kan aldrig bli komfortabel på ett sånt ställe. Åre jobbar sig stadigt åt samma håll, möjligtvis med den lilla skillnaden att man riktar sig till en publik med ännu tjockare plånbok. Nästan all utförsåkning handlar ju, mer eller mindre, om plånbokens storlek, så jävla tyvärr! </p><p></p><p>Likväl åker jag till Åre bara för att det finns bra åkning här. En bra dag på Skutan är väldigt lik en bra dag i Alperna (JA, jag tycker det, men jag gillar Kungsberget också). Jag väljer att inte bry mig i alla Audi A6 Qua- typer som gapar tvärs över liftkön, som kan pynta 12000 för en vecka i lägenhet, och rycker på axlarna åt att pubarna tar inträde. Likväl pumpar dom in stålar till byn…eller till SkiStar…eller till, ja var nu gränserna går.</p><p></p><p>Ortsbefolkningen, respekt att ni står ut med oss, men återigen, ni vet likväl som jag att degen ska in, annars inget liv. Beklagar bara att SkiStar dominerar, men igen, ingen business, ingen deg, inget liv, sybios måste gälla, for better or worse. Tråkigt bara att fingertoppskänsla och storföretag går sällan ihop.</p><p></p><p>Storföretag har en liten egenhet till. Du nämner dåliga tider etc etc. Om resultatet inte gillas av ägarna blir styrelsen tvungen att agera, vilken man vanligtvis gör genom nerläggning av enheter (t ex fabriker) eller försäljning (ny Rysk ägare kanske?) Lyckligtvis lite svårt att flytta själva Åre, men pengar flyttar man med en knapptryckning. </p><p></p><p>Vilket i sig inte hindrar att ni mail-bombar snubben i fråga! Ortbefolkningen ska ha subventioner. Basta! Att vi utbölingar får prishöjningar är nog, kraftig protest här, oundvikligt. </p><p></p><p>Battle on! </p><p></p><p>PS. Det här med klubbarnas problem att få träningstider verkar tillta. Det är t o m problem i en del kommunala annläggningar och som alla vet är ju inte utförsåkning en riktigt gångbar sport hos politikerna, utom möjligen in norr... Vart är vi på väg?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 60973, member: 12483"] Det här är nu ett rätt subjektivt inlägg, inte nödvändigtvis baserat på kristallklara fakta. Jag har ingen aning om SkiStars bokslut, eller aktuella läge. Jag har förstått att dom går bra i a f. Jag har åkt i Åre sen tidiga tonår, dvs jag kom upp dit första gången in början på 70-talet. Redan på den tiden hade Åre lite av en grädhyllestämpel på, mycket märkligt med tanke på att standarden på liftar och åkning egentligen inte var särskilt märkvärdig. Dom rika bodde på dom dyra hotellen, dom mindre rika på pensionaten och Snobbrännan under fjällgårdsliften gjorde skäl för namnet. Kabinbanan byggdes (-74?) och i och med den startade en förvandling utan dess like, med åttiotalets ekonomirus som en något tvivelaktig kulmen. Naturligtvis har detta skapat en mängd nya arbetstillfällen i en för övrigt glesbefolkad del av landet, och jag antar att detta, på det hela taget, har varit positivt. Att ett företag som SkiStar dominerar som det gör är naturligtvis både bra och dåligt. Jag förmodar att utan SkiStar hade diverse nya liftar och pister aldrig kommit till stånd. Det krävs helt enkelt kapital och i så måtto har bara stora företagen dom nödvändiga resurserna. Sen har vi ju aktieägarna. Dom lånar ju inte ut sina pengar för ros skull. Mitt i det här finns, som så riktigt påpekats, en konflikt, både ekonomisk och känslomässig. Sälen där SkiStar en gång startade är ett rätt talande exempel. Lindvallen är inte en anläggning, utan mera likt en maskin dit folk frivilligt låter sig ledas in, malas runt lite, trängas i Gustav, käka svindyr mat, köra på skootersafari, spottas ut och sen inbilla sig att man varit i fjällen! Visst, nice try! Man lurar ett antal hundra tusen varje år. Jag är väl rigid och gammalmodig, men jag kan aldrig bli komfortabel på ett sånt ställe. Åre jobbar sig stadigt åt samma håll, möjligtvis med den lilla skillnaden att man riktar sig till en publik med ännu tjockare plånbok. Nästan all utförsåkning handlar ju, mer eller mindre, om plånbokens storlek, så jävla tyvärr! Likväl åker jag till Åre bara för att det finns bra åkning här. En bra dag på Skutan är väldigt lik en bra dag i Alperna (JA, jag tycker det, men jag gillar Kungsberget också). Jag väljer att inte bry mig i alla Audi A6 Qua- typer som gapar tvärs över liftkön, som kan pynta 12000 för en vecka i lägenhet, och rycker på axlarna åt att pubarna tar inträde. Likväl pumpar dom in stålar till byn…eller till SkiStar…eller till, ja var nu gränserna går. Ortsbefolkningen, respekt att ni står ut med oss, men återigen, ni vet likväl som jag att degen ska in, annars inget liv. Beklagar bara att SkiStar dominerar, men igen, ingen business, ingen deg, inget liv, sybios måste gälla, for better or worse. Tråkigt bara att fingertoppskänsla och storföretag går sällan ihop. Storföretag har en liten egenhet till. Du nämner dåliga tider etc etc. Om resultatet inte gillas av ägarna blir styrelsen tvungen att agera, vilken man vanligtvis gör genom nerläggning av enheter (t ex fabriker) eller försäljning (ny Rysk ägare kanske?) Lyckligtvis lite svårt att flytta själva Åre, men pengar flyttar man med en knapptryckning. Vilket i sig inte hindrar att ni mail-bombar snubben i fråga! Ortbefolkningen ska ha subventioner. Basta! Att vi utbölingar får prishöjningar är nog, kraftig protest här, oundvikligt. Battle on! PS. Det här med klubbarnas problem att få träningstider verkar tillta. Det är t o m problem i en del kommunala annläggningar och som alla vet är ju inte utförsåkning en riktigt gångbar sport hos politikerna, utom möjligen in norr... Vart är vi på väg? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skistar - Skitstar? Liftkorten och girigheten!
Tillbaka
Topp