Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skistar - Skitstar? Liftkorten och girigheten!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PO_ljung" data-source="post: 61013" data-attributes="member: 31317"><p>Först och främst så har jag inte läst artikeln i ÖP synd nog men jag kan inte hålla käften för det.</p><p></p><p>Svaret från “Skistar - Skitstar? Liftkorten och girigheten!” känns stort och ganska omfattande. Första intrycket är att, oj men sen när jag läst det några gånger känns argumentering igen. Storskaliga företag som snackar om miljoner och hur duktiga dom är. Inget nytt. När jag läser inlägget känner jag en viss irritation från skribenten, att nu skall vi tala om och läxa upp denna insändare? Jag kanske har fel men jag känner irriterade vibbar? Om det är irritation tyder det på att inlägget i ÖP träffat rätt eller är felaktigt.</p><p></p><p>Några comments</p><p>Den fantastiska skidåkningen beror inte på Skistar utan läget på berget kanske? Men det låter som Skistar är dom enda som kan preppa och ta hand om berget vilket är inte så troligt.! Att det kostar mer att driva 40 liftar än 10 tror jag alla Begriper men det innebär nog inte att snittpriset per lift blir dyrare att driva. Det kostar även mer att laga mat för 10 pers än för 1 person men snittpriset per person kanske går ner? Omöjligt att debattera detta utan att veta detaljer. Kan bara säga Dolomit superski 4600kr, 1220km pist, 450liftar.</p><p></p><p>Att anläggningarna ställer upp för klubbar är helt klart! Avspärrningar för träning/tävling är bara att respektera Har inget att hacka på! Men det finns naturligtvis ett syfte att satsa på ungdomar från förtagets sida, ett vinstsyfte som båda parter gynnas av.....?</p><p></p><p>Sen börjar det dravlas om miljoner hit och dit. Lösryckta siffror från ett stort sammanhang omöjligt att ta ställning till. Ett försök att få det låta som om företaget bara har kostnader och är världens snällaste och givmildaste. </p><p></p><p>Nog f-n satsas det pengar där syftet är att dessa pengar skall komma tillbaks till en vinst och inte som en barmhertighets insats. Annars går det inte att driva ett företag. Jag tror fortfarande på tidigare inlägg att målgruppen är övre medelklassens semsterfirare med stora plånböcker weekend och veckofirare inte skid entusiaster som är beroende av åkningen och inte heller någon vanlig knegare med fru och två barn. Bor du på orten är det inte så mycket för ett säsongskort.</p><p></p><p>Om jag inte har helt fel så har ju även staten sabbat genom att förmånsbeskatta företagslägenheter som tidigare var riktigt billiga att hyra för en vanlig knegare. Nu är även dom till för lite mer välbärgade personer. </p><p></p><p>Jag känner flertalet familjer, medelsvensson som numera skiter i både Åre och Sälen det är för dom omöjligt att få en vecka under Passande tid. (Jul, Sportlov eller påsk) för en rimlig kostnad. </p><p></p><p>Skidåkning är en mänsklig rättighet i alla fall i Sverige?</p><p></p><p>Komihåg att det är Vi som byggt upp dessa anläggningar genom att pröjsa för oss! Ingen annan! Detta genom direkta kostnader och skatter.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PO_ljung, post: 61013, member: 31317"] Först och främst så har jag inte läst artikeln i ÖP synd nog men jag kan inte hålla käften för det. Svaret från “Skistar - Skitstar? Liftkorten och girigheten!” känns stort och ganska omfattande. Första intrycket är att, oj men sen när jag läst det några gånger känns argumentering igen. Storskaliga företag som snackar om miljoner och hur duktiga dom är. Inget nytt. När jag läser inlägget känner jag en viss irritation från skribenten, att nu skall vi tala om och läxa upp denna insändare? Jag kanske har fel men jag känner irriterade vibbar? Om det är irritation tyder det på att inlägget i ÖP träffat rätt eller är felaktigt. Några comments Den fantastiska skidåkningen beror inte på Skistar utan läget på berget kanske? Men det låter som Skistar är dom enda som kan preppa och ta hand om berget vilket är inte så troligt.! Att det kostar mer att driva 40 liftar än 10 tror jag alla Begriper men det innebär nog inte att snittpriset per lift blir dyrare att driva. Det kostar även mer att laga mat för 10 pers än för 1 person men snittpriset per person kanske går ner? Omöjligt att debattera detta utan att veta detaljer. Kan bara säga Dolomit superski 4600kr, 1220km pist, 450liftar. Att anläggningarna ställer upp för klubbar är helt klart! Avspärrningar för träning/tävling är bara att respektera Har inget att hacka på! Men det finns naturligtvis ett syfte att satsa på ungdomar från förtagets sida, ett vinstsyfte som båda parter gynnas av.....? Sen börjar det dravlas om miljoner hit och dit. Lösryckta siffror från ett stort sammanhang omöjligt att ta ställning till. Ett försök att få det låta som om företaget bara har kostnader och är världens snällaste och givmildaste. Nog f-n satsas det pengar där syftet är att dessa pengar skall komma tillbaks till en vinst och inte som en barmhertighets insats. Annars går det inte att driva ett företag. Jag tror fortfarande på tidigare inlägg att målgruppen är övre medelklassens semsterfirare med stora plånböcker weekend och veckofirare inte skid entusiaster som är beroende av åkningen och inte heller någon vanlig knegare med fru och två barn. Bor du på orten är det inte så mycket för ett säsongskort. Om jag inte har helt fel så har ju även staten sabbat genom att förmånsbeskatta företagslägenheter som tidigare var riktigt billiga att hyra för en vanlig knegare. Nu är även dom till för lite mer välbärgade personer. Jag känner flertalet familjer, medelsvensson som numera skiter i både Åre och Sälen det är för dom omöjligt att få en vecka under Passande tid. (Jul, Sportlov eller påsk) för en rimlig kostnad. Skidåkning är en mänsklig rättighet i alla fall i Sverige? Komihåg att det är Vi som byggt upp dessa anläggningar genom att pröjsa för oss! Ingen annan! Detta genom direkta kostnader och skatter. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skistar - Skitstar? Liftkorten och girigheten!
Tillbaka
Topp