Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Skistar vill stoppa offpiståkning i Åre
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 292470" data-attributes="member: 47541"><p>Hej på er, tänkte komma in i diskussionen nu.</p><p></p><p>Jag ville först höra från SkiStar vad de tänkt med ansökan innan jag började bröta i tråden.</p><p></p><p>Jag har talat med de som är ansvariga och förbudsansökan kan ses som ett sätt för SkiStar att visa hur allvarligt de ser på problemet. SkiStar är medvetet om att ett förbud inte skulle förändra terrängen och göra den mindre lavinbenägen och de håller på med en utredning om vilken lösning som är den bästa för just Mörvikshummeln.</p><p></p><p>Om vi sen tar diskussionen som uppstått här om vilken lösning som är den bästa så får man väl titta på vad lavinrisk består utav. </p><p></p><p>Det måste finnas laviner för att lavinrisk ska uppstå, för att laviner ska kunna gå så måste man ha terräng, brantare än 25 grader. Man måste ha snö, då med svaga lager under starkare-hårdare. Tar man bort något av dessa så kan det inte gå laviner. Förslaget om lavinstaket (i startzonen) tar bort terrängfaktorn och förslaget om att bomba snön tar bort det svaga lagret. </p><p></p><p>Förutom detta måste man ha en utlösande faktor för att lavinerna ska komma igång. Det är här förbudet kommer in, man tar bort människorna som skulle kunna utlösa lavinerna. Problemet är dock att det finns så många andra saker som kan utlösa laviner.</p><p></p><p>För att sedan lavinrisk ska uppstå så måste det finnas något eller någon som utsätts för faran, dvs, människor i eller under lavinområdet. Vad gäller Mörvikshummeln är problemet då att det kan finnas folk under. Ett sätt att komma åt detta problem skulle kunna vara att stänga av wc-leden när det kan gå laviner över leden eller att helt enkelt bygga in den i en tunnel.</p><p></p><p>Välj och vraka bland lösningarna.</p><p></p><p>Själv tycker jag att en rad lavinstaket i startzonen skulle vara det bästa. Det minskar möjligheten för mänskliga faktorer som annars kan fela vid lösningar med avstängningar och bekämpning (sprängning). Det är också antagligen mer ekonomiskt än tunnelförslaget.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 292470, member: 47541"] Hej på er, tänkte komma in i diskussionen nu. Jag ville först höra från SkiStar vad de tänkt med ansökan innan jag började bröta i tråden. Jag har talat med de som är ansvariga och förbudsansökan kan ses som ett sätt för SkiStar att visa hur allvarligt de ser på problemet. SkiStar är medvetet om att ett förbud inte skulle förändra terrängen och göra den mindre lavinbenägen och de håller på med en utredning om vilken lösning som är den bästa för just Mörvikshummeln. Om vi sen tar diskussionen som uppstått här om vilken lösning som är den bästa så får man väl titta på vad lavinrisk består utav. Det måste finnas laviner för att lavinrisk ska uppstå, för att laviner ska kunna gå så måste man ha terräng, brantare än 25 grader. Man måste ha snö, då med svaga lager under starkare-hårdare. Tar man bort något av dessa så kan det inte gå laviner. Förslaget om lavinstaket (i startzonen) tar bort terrängfaktorn och förslaget om att bomba snön tar bort det svaga lagret. Förutom detta måste man ha en utlösande faktor för att lavinerna ska komma igång. Det är här förbudet kommer in, man tar bort människorna som skulle kunna utlösa lavinerna. Problemet är dock att det finns så många andra saker som kan utlösa laviner. För att sedan lavinrisk ska uppstå så måste det finnas något eller någon som utsätts för faran, dvs, människor i eller under lavinområdet. Vad gäller Mörvikshummeln är problemet då att det kan finnas folk under. Ett sätt att komma åt detta problem skulle kunna vara att stänga av wc-leden när det kan gå laviner över leden eller att helt enkelt bygga in den i en tunnel. Välj och vraka bland lösningarna. Själv tycker jag att en rad lavinstaket i startzonen skulle vara det bästa. Det minskar möjligheten för mänskliga faktorer som annars kan fela vid lösningar med avstängningar och bekämpning (sprängning). Det är också antagligen mer ekonomiskt än tunnelförslaget. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Skistar vill stoppa offpiståkning i Åre
Tillbaka
Topp