Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Skit under skidan.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 952893" data-attributes="member: 12152"><p>Inom längdåkning är det ju sedan några år tillbaka "accepterat" att en motionsåkare inte behöver valla alls så länge belaget är i rätt skick. Då pratar man dock om stålsicklade skidor och inte om stenslipade sådana. Jag har själv kört flera långlopp på runt 5 mil på helt rena skidor utan ett gram glidvalla och jag har glidit lika bra, eller tom bättre än de runt omkring mig. Dock är det också lite vedertaget att man inte får den typen av egenskaper om man stenslipar, utan då måste man göra en rejält grundvallning. För alpinskidor är ju stålsickling aldrig aktuellt iom att stålkanten så att säga är ivägen för det. Men enligt min erfarenhet så kan man i princip skippa vallningen om man har ett väl preparerat belag med rätt struktur. Med fel, eller ännu värre ingen alls, struktur så är det stört omöjligt att få ett bra glid. Med bra struktur så förefaller man glida om alla, även om det var 10 dagar sedan senaste vallningen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 952893, member: 12152"] Inom längdåkning är det ju sedan några år tillbaka "accepterat" att en motionsåkare inte behöver valla alls så länge belaget är i rätt skick. Då pratar man dock om stålsicklade skidor och inte om stenslipade sådana. Jag har själv kört flera långlopp på runt 5 mil på helt rena skidor utan ett gram glidvalla och jag har glidit lika bra, eller tom bättre än de runt omkring mig. Dock är det också lite vedertaget att man inte får den typen av egenskaper om man stenslipar, utan då måste man göra en rejält grundvallning. För alpinskidor är ju stålsickling aldrig aktuellt iom att stålkanten så att säga är ivägen för det. Men enligt min erfarenhet så kan man i princip skippa vallningen om man har ett väl preparerat belag med rätt struktur. Med fel, eller ännu värre ingen alls, struktur så är det stört omöjligt att få ett bra glid. Med bra struktur så förefaller man glida om alla, även om det var 10 dagar sedan senaste vallningen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Skit under skidan.
Tillbaka
Topp