Skruva ner bindningarna – en myt?

Heddious

Aktiv medlem
Disclaimer: Jag hittar ingen tråd från detta årtiondet som specifikt berör ämnet och jag orkar inte djupsöka.

Som rubriken lyder – är det en myt att en bör skruva ner DIN (fjäderspänningen, whatever) på bindningarna så mycket som möjligt under längre perioder av icke-användande (läs: sommar)?
Jag har själv aldrig gjort det, och är rätt övertygad om att det är trams, men samtidigt är jag lite nyfiken på hur alla andra gör.

Jag har även lurat på om "myten" ifråga kan härstamma från forntiden då bindningarna måhända inte var lika tåliga utan krävde mer kärlek och omvårdnad. Någon som kan dementera/bekräfta/ifrågasätta om jag blivit tappad med huvudet före som barn?

Peas!
/H

Det där med om du blivit tappad med huvudet före låter jag vara obesvarat, men saxat från nätet från en fjädertillverkare hittade jag detta:
"Ett fysiskt fenomen som uppstår med metaller är att en spänning som understiger materialets sträckgräns medför en mycket långsam plastisk deformering. På fackspråk kallas detta krypning och innebär att en fjäder som befinner sig under konstant belastning förkortas och relaxering när en fjäder under konstant belastning tappar kraft. Hur stor krypningen/relaxeringen blir beror på temperaturen, på metallens spänning, sträckgräns och på tiden. Ökad temperatur, spänning och tid medför också ökad krypning/relaxering. I synnerhet temperaturen och spänningen har stor inverkan."

Kort sagt så ja det har betydelse men inte den blekaste om det i praktiken spelar någon roll...

Oj hjälp. Men fattar jag rätt om det något förkortat/förenklat betyder att under tidsperiod x förändras kraften (spänningen) i bindningens fjäder y mycket, dvs exempelvis att kraften DIN 8,0 efter en viss tid istället blir kraften DIN 7,8?

Och vad är x och y? :D

Praxis är att det inte har någon betydelse så länge man håller sig utanför sträckgränsen.
Vill man skruva fjädern hit och dit höst och vår så sliter det kanske på någon annan detalj?

När det var debatt om tjyvsläpp på Dynafit för amerikanska chargertjockisar på bredlagg så
försökte Dynafit innan de modifierade bindningarna och kom med Radicalmodellen skylla på
fjädrarna. De rekommenderade då att man förvararar bindningarna i låst läge på tådelen men inget sades vad jag kommer ihåg om bakbindningen där de fjädrar som påverkar DIN inställningen sitter.

Glas t ex flyter. Riktigt gamla fönsterrutortyp 1700 talet är tjockare i nederdelen så visst händer saker över tid.

Jag har ett gäng skidor (5-6 par) som jag kör på varje säsong och har aldrig "skruvat ned" dem under de 5 månader jag inte åker skidor ... och har aldrig upplevt några problem med det. Men skidorna är ju max 7-8 år så kanske om jag lagrar ett par ett århundrande eller mer kanske det bli knas! Ska testa ... återkommer 2115! :-)

/MM

Heddious sa:
Disclaimer: Jag hittar ingen tråd från detta årtiondet som specifikt berör ämnet och jag orkar inte djupsöka.

Som rubriken lyder – är det en myt att en bör skruva ner DIN (fjäderspänningen, whatever) på bindningarna så mycket som möjligt under längre perioder av icke-användande (läs: sommar)?
Jag har själv aldrig gjort det, och är rätt övertygad om att det är trams, men samtidigt är jag lite nyfiken på hur alla andra gör.

Jag har även lurat på om "myten" ifråga kan härstamma från forntiden då bindningarna måhända inte var lika tåliga utan krävde mer kärlek och omvårdnad.
Det här är ju, och har alltid varit, en populär diskussion bland skidåkare. Jag som är inne på mitt femte årtionde som aktiv skidåkare har hört det diskuteras varje år.
Jag har aldrig skruvat ner bindningarna och har aldrig haft en bindning gå sönder pga annat än fysiskt våld, dvs dra skruvarna ur skidan, bindningen in i ett träd och dylikt och då har det alltid varit perifera detaljer på bindningarna som gått sönder, dvs tåvingar, stoppers etc.
Att själva bindningshuset skulle gå sönder pga att man inte släpper fjäderspänningen under sommarhalvåret känns fullständigt osannolikt.
De jag diskuterat detta med som jag litar på har oftast kommit fram till något i stil med; " - Kanske om man har bindningar huvudsakligen gjorda av plast? Men dom utsätts för så mycket hårdare belastning under åkning att det borde räknas som "vila" att inte användas med en pjäxa inklämd emellan..."

Vad gäller fjäderkrypning etc så har argumentet varit att med en korrekt designad och använd fjäder så är krypningen så marginell att det kan ignoreras.
Här kan man väl tänka sig att om man stoppat i fjädrar ifrån en bindning i en annan så kanske det är en god ide att låta fjädern "vila" men imho så; om man väl är i den situationen har man ju redan kastat sina tärningar.

Värt att notera är ju att jag är inte typen som köper nytt varje år.
Jag har ett par bindningar jag fortfarande använder som är tjugo år gamla.

fwiw.

@Heddious sa:
Någon som kan dementera/bekräfta/ifrågasätta om jag blivit tappad med huvudet före som barn?
Skulle du inte kunna fråga dina föräldrar om det här?
Vi är också nyfikna. ;)

Senast ändrad:
Själv brukar jag se det som att jag behöver ställa upp bindningarna lite varje säsong för att jag utvecklats som åkare och kan köra hårdare, det är mycket roligare!

@snorkel
Att glas "flyter" så pass mycket att det kan märkas på tex gammalt fönsterglas är en vitt spridd myt. Tyvärr är sanningen mycket tristare. Det tar förmodligen uppemot en miljon år innan glaset flyter så mycket att det blir synligt/mätbart med linjal eller liknande.
Se tex http://basti.dinstudio.se/diary_9_5.html

Vad det gäller bindningarna så skruvar jag tyvärr snarare ner dem ett snäpp i början av varje vinter än upp.
Så blir det tyvärr när man blir mer och mer gubbe.
Enda trösten är att det förmodligen drabbar alla här på forumet förr eller senare..... ;-)

Hawk100 sa:
@snorkel
Att glas "flyter" så pass mycket att det kan märkas på tex gammalt fönsterglas är en vitt spridd myt. Tyvärr är sanningen mycket tristare. Det tar förmodligen uppemot en miljon år innan glaset flyter så mycket att det blir synligt/mätbart med linjal eller liknande.
Se tex http://basti.dinstudio.se/diary_9_5.html

Vad det gäller bindningarna så skruvar jag tyvärr snarare ner dem ett snäpp i början av varje vinter än upp.
Så blir det tyvärr när man blir mer och mer gubbe.
Enda trösten är att det förmodligen drabbar alla här på forumet förr eller senare..... ;-)
Se där, då är det nog ingen fara för bindningarna heller.

Att fjädern skulle krypa såpass mycket att det, under bindningens relativt kortvariga livstid, skulle innebära någon väsentlig och märkbar skillnad i funktion håller jag för osannolikt. Du kan gott strunta i att släppa på fjädern under sommarhalvåret.

Risken är väl större att det är fullt med smuts i mekanismen och att det kan kärva pga det. Borde märkas främst om man vill justera fjäder, utlösning funkar garanterat ändå. En dusch med krypspray inför sommarförvaringen borde driva ut oönskat bös och minimera risken för att det kärvar.

Ger mig in i tråden och kopplar den till samma diskussion, men denna gång kring turbindning..

Kört på PLUM denna säsong och är sjukt nöjd med det, men osäker på om det är bäst att förvara dem med tådelen "öppen" eller "pjäxläge/låst"..
Mitt huvud säger att fjäder och material torde må bättre av det senare alternativet...? Eller?

/G

Gahnis sa:
Ger mig in i tråden och kopplar den till samma diskussion, men denna gång kring turbindning..

Kört på PLUM denna säsong och är sjukt nöjd med det, men osäker på om det är bäst att förvara dem med tådelen "öppen" eller "pjäxläge/låst"..
Mitt huvud säger att fjäder och material torde må bättre av det senare alternativet...? Eller?

/G
Jag fann snarare vid en okulär besiktning att fjädrarna är ungefär lika ihoptryckta vare sig tådelen är öppen eller ständ, så jag tror det gör fullkomligt detsamma. Mina förvaras öppna, eftersom det oftast är i det tillståndet de råkar befinna sig i när det inte är pjäxor isatta :)

En momentnyckel ska man efter användning lämna oförspänd.
Borde också gälla bindningar, personligen har jag aldrig skruvat ner bindningar.

Hej alla!
Jag har ALLTID lättat upp fjädern efter säsongen, skruvat ur fjäderpaketet (inte alltid det går), sprayat in smörjmedel och satt ihop igen, med mkt låg fjäderspänning.
Sen har jag vridit, dragit, tryckt, rört på bindningen till dess ytterlägen.
Det här gör jag även nån enstaka gång under säsongen faktiskt.
Jag vill hävda att metallytor kan oxidera, kärva i viss mån, med tiden borde t o m intryckningar kunna förekomma. Men jag VET inte helt säkert, erkänner det.

I våras hade jag dock en märklig upplevelse med ett par Salomon STH16 (max 2 år gamla). Dom satt tammef-n fast, d v s tådelen gick inte att vrida, även när jag skruvat ner till lägre fjäderspänning. Ett gammalt test som jag ibland gjort är att vrida ur tådelen med muskelkraft med ett bestämt vrid (var nog sista gången) ...det gjorde ont, tådelen vred sig inte en grad, jag kom inte ur, bindningen stod på mina normala 10 (ca). Hmmm...

Jag gjorde som ovan, smorde in, satte ihop och provade igen och det funkade som tänkt igen. Nånting hade kärvat, och rejält! Känt samma på Look/Rossi racebindningar av olika modeller under åren.

Synpunkter nån?

/Ace DG

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Hej alla!
Jag har ALLTID lättat upp fjädern efter säsongen, skruvat ur fjäderpaketet (inte alltid det går), sprayat in smörjmedel och satt ihop igen, med mkt låg fjäderspänning.
Sen har jag vridit, dragit, tryckt, rört på bindningen till dess ytterlägen.
Det här gör jag även nån enstaka gång under säsongen faktiskt.
Jag vill hävda att metallytor kan oxidera, kärva i viss mån, med tiden borde t o m intryckningar kunna förekomma. Men jag VET inte helt säkert, erkänner det.

I våras hade jag dock en märklig upplevelse med ett par Salomon STH16 (max 2 år gamla). Dom satt tammef-n fast, d v s tådelen gick inte att vrida, även när jag skruvat ner till lägre fjäderspänning. Ett gammalt test som jag ibland gjort är att vrida ur tådelen med muskelkraft med ett bestämt vrid (var nog sista gången) ...det gjorde ont, tådelen vred sig inte en grad, jag kom inte ur, bindningen stod på mina normala 10 (ca). Hmmm...

Jag gjorde som ovan, smorde in, satte ihop och provade igen och det funkade som tänkt igen. Nånting hade kärvat, och rejält! Känt samma på Look/Rossi racebindningar av olika modeller under åren.

Synpunkter nån?

/Ace DG
Gammalt smörjfett kan oxideras och bli stelt, dock krävs det nog 20 år istället för 2. Sedan finns en annan lärdom " if it aint broken, dont fix it. Dvs pilla inte i onödan, delar kan hamna fel.

Jag har aldrig släppt på några fjädrar i bindningar, men jag kan åta mig att vara försökskanin. Jag drar en tådel i botten och släpper den andra helt. Sen mäter jag längden på fjädern när vintersäsongen börjar fram i november om det är någon skillnad. Ändras inte längden lär inte kompressionskraften förändras heller. Återkommer alltså i frågan om ett halvår... (om jag kommer ihåg måste jag tillägga, för det är långt från säkert att jag gör).

MnO sa:
Jag har aldrig släppt på några fjädrar i bindningar, men jag kan åta mig att vara försökskanin. Jag drar en tådel i botten och släpper den andra helt. Sen mäter jag längden på fjädern när vintersäsongen börjar fram i november om det är någon skillnad. Ändras inte längden lär inte kompressionskraften förändras heller. Återkommer alltså i frågan om ett halvår... (om jag kommer ihåg måste jag tillägga, för det är långt från säkert att jag gör).
Tror nu inte att relaxering av fjädrarna är nåt problem, eller det borde inte vara det i a f! Jag ska påminna dig i höst MnO så du får mäta upp dom. Nyfiken som alltid...

Däremot tror jag på att "motionera" mekaniska system (här bindningen alltså...) emellanåt, d v s röra mekanismen i alla riktningar (syftar mest tådelen, men även vissa häldelar...) till dess ytterlägen. Lägsta eller ingen fjäderspänning. Moderna bindningar i det översta prissegmentet är sannolikt av mycket god kvalitet m a p material och utförande. Likväl har en mekanisk anordning en viss utstakad livslängd, naturligtvis relaterat till antalet timmar i aktion. Ni har alla upplevt att glappet ökar i bindningen ju mer använd den är. Frågan är naturligtvis när gränsen är nådd? Jag anser att bindningar är färskvara. Vill man försäkra sig om bästa funktion byt lika ofta som du byter lagg. 1000h kan vara ett riktvärde (exempel: 50 åkdagar á 6h i 3 år -> 900h).

Vad sägs?

Ace DG

PS. Mina äldsta bindningar Look P18 är faktiskt snart 10 år och sitter på mina SG-lagg, men dom bindningarna släpper jag upp regelmässigt.

Fjädrarna kontrollmätta för hand med skjutmått. De är med mina mätmetoder exakt lika med 50,5mm. Nu har jag dragit en i botten och släppt den andra helt. Nu är det bara att invänta vintern...

MnO sa:
Fjädrarna kontrollmätta för hand med skjutmått. ...
Bra ide.

Fjädrarna kontrollmätta för hand med skjutmått. Se aktuella mått på lappen på bilden.
En i botten den andra 'hylsan' inte ens i gängen.
Kanske intressant observation som jag aldrig tidigare tänkt på är att inner-fjädrarna på de 14-20bindningarna är, baktill, en mm (1mm) längre än ytterfjädrarna och framtill 6mm kortare. [redigerat 20151130]

- i väntan på snö...

Senast ändrad:
Man borde väl mäta kraften som behövs för att komprimera fjädern ett visst antal mm, eller? Men jag har svårt att tänka mig att det blir någon skillnad på en sommar ;)

Senast ändrad:

Eftersom fjädrarna nu hade en tendens att vara en halv mm längre så tror jag att det kan tillskrivas handhavande med skjutmåttet (som var detsamma) och slutsatsen blir att det är ingen förändring i längd mellan en maximalt komprimerad och en okomprimerad fjäder.

fwiw
/r

Senast ändrad:
Jag ska rota fram mina testbindningar också när jag kommer hem. Just för stunden känns skidåkning en smula avlägset efter en kite- och vågsurfdag på Fuerteventura i 25-gradig sommarvärme :) Men bindningarna ligger kvar i ovan nämnda läge sedan jag skrev sist i tråden. Jag är övertygad om att jag får samma resultat som rabbit, men för vetenskapens skull ska jag ändå mäta efter hemkomst nästa vecka.

Tillbaka
Topp