Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skruva ner bindningarna – en myt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 1060448" data-attributes="member: 12483"><p>Tror nu inte att relaxering av fjädrarna är nåt problem, eller det borde inte vara det i a f! Jag ska påminna dig i höst MnO så du får mäta upp dom. Nyfiken som alltid...</p><p></p><p>Däremot tror jag på att "motionera" mekaniska system (här bindningen alltså...) emellanåt, d v s röra mekanismen i alla riktningar (syftar mest tådelen, men även vissa häldelar...) till dess ytterlägen. Lägsta eller ingen fjäderspänning. Moderna bindningar i det översta prissegmentet är sannolikt av mycket god kvalitet m a p material och utförande. Likväl har en mekanisk anordning en viss utstakad livslängd, naturligtvis relaterat till antalet timmar i aktion. Ni har alla upplevt att glappet ökar i bindningen ju mer använd den är. Frågan är naturligtvis när gränsen är nådd? Jag anser att bindningar är färskvara. Vill man försäkra sig om bästa funktion byt lika ofta som du byter lagg. 1000h kan vara ett riktvärde (exempel: 50 åkdagar á 6h i 3 år -> 900h).</p><p></p><p>Vad sägs?</p><p></p><p>Ace DG</p><p></p><p>PS. Mina äldsta bindningar Look P18 är faktiskt snart 10 år och sitter på mina SG-lagg, men dom bindningarna släpper jag upp regelmässigt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 1060448, member: 12483"] Tror nu inte att relaxering av fjädrarna är nåt problem, eller det borde inte vara det i a f! Jag ska påminna dig i höst MnO så du får mäta upp dom. Nyfiken som alltid... Däremot tror jag på att "motionera" mekaniska system (här bindningen alltså...) emellanåt, d v s röra mekanismen i alla riktningar (syftar mest tådelen, men även vissa häldelar...) till dess ytterlägen. Lägsta eller ingen fjäderspänning. Moderna bindningar i det översta prissegmentet är sannolikt av mycket god kvalitet m a p material och utförande. Likväl har en mekanisk anordning en viss utstakad livslängd, naturligtvis relaterat till antalet timmar i aktion. Ni har alla upplevt att glappet ökar i bindningen ju mer använd den är. Frågan är naturligtvis när gränsen är nådd? Jag anser att bindningar är färskvara. Vill man försäkra sig om bästa funktion byt lika ofta som du byter lagg. 1000h kan vara ett riktvärde (exempel: 50 åkdagar á 6h i 3 år -> 900h). Vad sägs? Ace DG PS. Mina äldsta bindningar Look P18 är faktiskt snart 10 år och sitter på mina SG-lagg, men dom bindningarna släpper jag upp regelmässigt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skruva ner bindningarna – en myt?
Tillbaka
Topp