Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Skydd - Egen risk/Ansvar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 499707" data-attributes="member: 40931"><p>Därför att snö är mjukare än jord och sten?</p><p></p><p>Intressant frågeställning i den här tråden. Min personliga åsikt är att det är upp till var och en om man vill åka med hjälm och ryggskydd. Personligen åker jag inte med ryggskydd och jag använder hjälm ca 3/4 dagar, då jag tycker det är drygt med hjälm när man går på tur. Kör också med mössa när jag vet att jag ska köra lugnt - tex lite vårcruising med sämre skidåkare. Jag tycker det är bekvämare och en friare känsla med mössa nämligen.</p><p></p><p>Sedan, beträffande huruvida man har ett ansvar till sina kompisar gällande att man skall bära ryggskydd i backcountryt håller jag inte med om. Det finns andra riskbeteenden som är av MYCKET större vikt, som man bör se över, innan man börjar tvinga på sina kompisar ryggskydd i lavinterräng.</p><p></p><p></p><p>Och till tompan14: Din egosim och dubbelmoral skiner igenom. Du sätter ditt eget liv i första hand i 10 av 10 fall och låna gladeligen ut din spade och sond till nybörjare som inte ens kommer kunna använda skiten. Tror du verkligen att bara för att du ger din spade till nån stackare så kommer han kunna hitta dig i tid? En person som inte har nån spade/sond kan garanterat inte heller använda sin tranciever. Du har helt fel utgångspunkt i den här situationen. Ditt tankesätt borde istället vara att "Nu tar jag mitt ansvar som den mest erfarne i gruppen, väljer säkra vägar och är alltid beredd att rädda en kompis i nöd". </p><p></p><p>Synd att du bara tycks förutsätta att alla andra skall vara beredda och villiga att rädda dig, medans du själv skiter i de andra i gruppen. Hoppas det går bra i ditt väljande av åkkompisar, mig åker du iallafall inte med.</p><p></p><p>Och du, svaret på varför man har en transa är faktiskt BÅDE att man själv skall kunna bli hittad och kunna hitta andra.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 499707, member: 40931"] Därför att snö är mjukare än jord och sten? Intressant frågeställning i den här tråden. Min personliga åsikt är att det är upp till var och en om man vill åka med hjälm och ryggskydd. Personligen åker jag inte med ryggskydd och jag använder hjälm ca 3/4 dagar, då jag tycker det är drygt med hjälm när man går på tur. Kör också med mössa när jag vet att jag ska köra lugnt - tex lite vårcruising med sämre skidåkare. Jag tycker det är bekvämare och en friare känsla med mössa nämligen. Sedan, beträffande huruvida man har ett ansvar till sina kompisar gällande att man skall bära ryggskydd i backcountryt håller jag inte med om. Det finns andra riskbeteenden som är av MYCKET större vikt, som man bör se över, innan man börjar tvinga på sina kompisar ryggskydd i lavinterräng. Och till tompan14: Din egosim och dubbelmoral skiner igenom. Du sätter ditt eget liv i första hand i 10 av 10 fall och låna gladeligen ut din spade och sond till nybörjare som inte ens kommer kunna använda skiten. Tror du verkligen att bara för att du ger din spade till nån stackare så kommer han kunna hitta dig i tid? En person som inte har nån spade/sond kan garanterat inte heller använda sin tranciever. Du har helt fel utgångspunkt i den här situationen. Ditt tankesätt borde istället vara att "Nu tar jag mitt ansvar som den mest erfarne i gruppen, väljer säkra vägar och är alltid beredd att rädda en kompis i nöd". Synd att du bara tycks förutsätta att alla andra skall vara beredda och villiga att rädda dig, medans du själv skiter i de andra i gruppen. Hoppas det går bra i ditt väljande av åkkompisar, mig åker du iallafall inte med. Och du, svaret på varför man har en transa är faktiskt BÅDE att man själv skall kunna bli hittad och kunna hitta andra. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Skydd - Egen risk/Ansvar
Tillbaka
Topp