Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Skydd mot skidåkartumme?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Widski" data-source="post: 1328615" data-attributes="member: 188561"><p>Hmm, den förklaringen har jag aldrig hört förut. Ja, man ska in i loopen "underifrån" men det är ju inte (primärt) för att man ska kunna glida ur om man trillar. Det händer inte såtillvida man inte sitter sådär löst som videomakaren gör och har vad som ser ut som liners till vantar. Vilket kanske är nåt som är önskvärt i offpist, det kan jag för lite om. Men i pist så ska det sitta tight så man får kraftöverföring och stabilt grepp om staven, samtidigt som man vill ha en led mellan stav och handen för bästa balans och känsla. </p><p></p><p>Korrekt iförd hand underifrån låser tumme/pekfinger mot staven vilket gör att man kan staka och överföra kraft oavsett vinkel mellan hand och staven. Det är samma anledning som längskidåkare har loopen på samma sätt, men de låser också över handen för att kunna hålla handen så avslappnad som möjligt och ändå inte tappa staven. Det är inte riktigt lika nödvändigt alpint, även om det ju finns vissa lösningar för det också. Men att kunna släppa staven så den hänger och dinglar är ju långt mer praktiskt om man vill göra nåt annat med händerna utan en större process. </p><p></p><p>Går man ovanifrån genom öglan så kan man inte släppa staven och så får man en hävstång som beror på vinkeln mellan hand och stav, vilket gör att det drar och släpper I öglan beroende på hur man håller staven. Kraften vid stavtag och stötar går in i handleden istället för musklerna runt tumme och handrygg vilket möjligen kan skapa visst våld mot handleden (det är definitivt obekvämt), men framförallt vill jag mena att problemet ligger i dålig kraftöverföring och kontakt med staven.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Widski, post: 1328615, member: 188561"] Hmm, den förklaringen har jag aldrig hört förut. Ja, man ska in i loopen "underifrån" men det är ju inte (primärt) för att man ska kunna glida ur om man trillar. Det händer inte såtillvida man inte sitter sådär löst som videomakaren gör och har vad som ser ut som liners till vantar. Vilket kanske är nåt som är önskvärt i offpist, det kan jag för lite om. Men i pist så ska det sitta tight så man får kraftöverföring och stabilt grepp om staven, samtidigt som man vill ha en led mellan stav och handen för bästa balans och känsla. Korrekt iförd hand underifrån låser tumme/pekfinger mot staven vilket gör att man kan staka och överföra kraft oavsett vinkel mellan hand och staven. Det är samma anledning som längskidåkare har loopen på samma sätt, men de låser också över handen för att kunna hålla handen så avslappnad som möjligt och ändå inte tappa staven. Det är inte riktigt lika nödvändigt alpint, även om det ju finns vissa lösningar för det också. Men att kunna släppa staven så den hänger och dinglar är ju långt mer praktiskt om man vill göra nåt annat med händerna utan en större process. Går man ovanifrån genom öglan så kan man inte släppa staven och så får man en hävstång som beror på vinkeln mellan hand och stav, vilket gör att det drar och släpper I öglan beroende på hur man håller staven. Kraften vid stavtag och stötar går in i handleden istället för musklerna runt tumme och handrygg vilket möjligen kan skapa visst våld mot handleden (det är definitivt obekvämt), men framförallt vill jag mena att problemet ligger i dålig kraftöverföring och kontakt med staven. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Skydd mot skidåkartumme?
Tillbaka
Topp