Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
SkyHoy telis-bindning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 10202" data-attributes="member: 13863"><p>Tjena!</p><p></p><p>Jag har åkt två säsonger med Skyhöy monterade på ett par X-Scream Series (195). Mina skor är Garmont Super G.</p><p></p><p>Anledningen till att det finns delade meningar avseende Skyhöy är att de har en del brister som tycks vara beroende på vilken sko du använder och din åkstil. Jag skall försöka dela in mina erfarenheter i för och nackdelar så får du göra din egen bedömning.</p><p></p><p>Fördelar!</p><p>+ Ger oöverträffad stabilitet. </p><p>+ Lätta att kliva i och ur.</p><p>+ Utlösningsfunktion som fungerar när den ska.</p><p>+ Inbyggd "platta" gör att de passar perfekt till dagens feta skidor.</p><p>+ Möjlighet till skistopper.</p><p>+ Väcker uppmärksamhet.</p><p>+ Förenklar åkning med parallella skidor. (?)</p><p></p><p>Nackdelar!</p><p>+ Vissa kombinationer sko/binding fungerar dåligt. (Framförallt med styva pjäxor typ Garamont Quadra mfl.)</p><p>+ Kan "glappa" i tådelen för den som går djupt med en låg åkstil.</p><p>+ Snö fastnar och fryser i tådelen.</p><p>+ Ger en dålig skidkänsla enligt vissa.</p><p>+ Svåra att sätta på om man monterat skistopper.</p><p>+ Tunga vid platt och uppförsåkning (men det går).</p><p></p><p>Nu kan man ju lugnt säga att NordicNorm som fortfarande används i telemarkssamhang i grunden inte är konstruerad för den typ av belastningar de utsätts för med dagens utrustning. Dvs. alla bindningar på marknaden uppvisar brister. Mina gamla BD Pittbull kunde överhuvudtaget inte hålla kvar mina Super G vilket mer elller mindre förstörde en skidvecka för några år sedan.</p><p></p><p>Överlag tycks Skyhöy fungera bäst med pjäxor med lite mjukare sula och skaft där "brytkrafterna" mot tådelen inte blir så starka. Jag har bland annat testat med T2, vilket fungerade markant mycket bättre än med mina Super G som jag haft en hel del problem med. Även T1 lär fungera bra, men jag tror att skons storlek kan ha en avgörande betydelse. Små skor fungerar bra medan större sämre. Jag testade med ett par T1 (modell äldre) i storlek 10 vilket inte fungerade alls. Kändes helskumt!</p><p></p><p>Inte vet jag om du blivit klokare av detta, men det hela är faktiskt tämligen förvirrat. Jag håller tummarna för att någon inom kort tar fram en ny norm för telemarksbindning som verkligen fungerar till 100%. Det gör inte dagens!</p><p></p><p>MVH/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 10202, member: 13863"] Tjena! Jag har åkt två säsonger med Skyhöy monterade på ett par X-Scream Series (195). Mina skor är Garmont Super G. Anledningen till att det finns delade meningar avseende Skyhöy är att de har en del brister som tycks vara beroende på vilken sko du använder och din åkstil. Jag skall försöka dela in mina erfarenheter i för och nackdelar så får du göra din egen bedömning. Fördelar! + Ger oöverträffad stabilitet. + Lätta att kliva i och ur. + Utlösningsfunktion som fungerar när den ska. + Inbyggd "platta" gör att de passar perfekt till dagens feta skidor. + Möjlighet till skistopper. + Väcker uppmärksamhet. + Förenklar åkning med parallella skidor. (?) Nackdelar! + Vissa kombinationer sko/binding fungerar dåligt. (Framförallt med styva pjäxor typ Garamont Quadra mfl.) + Kan "glappa" i tådelen för den som går djupt med en låg åkstil. + Snö fastnar och fryser i tådelen. + Ger en dålig skidkänsla enligt vissa. + Svåra att sätta på om man monterat skistopper. + Tunga vid platt och uppförsåkning (men det går). Nu kan man ju lugnt säga att NordicNorm som fortfarande används i telemarkssamhang i grunden inte är konstruerad för den typ av belastningar de utsätts för med dagens utrustning. Dvs. alla bindningar på marknaden uppvisar brister. Mina gamla BD Pittbull kunde överhuvudtaget inte hålla kvar mina Super G vilket mer elller mindre förstörde en skidvecka för några år sedan. Överlag tycks Skyhöy fungera bäst med pjäxor med lite mjukare sula och skaft där "brytkrafterna" mot tådelen inte blir så starka. Jag har bland annat testat med T2, vilket fungerade markant mycket bättre än med mina Super G som jag haft en hel del problem med. Även T1 lär fungera bra, men jag tror att skons storlek kan ha en avgörande betydelse. Små skor fungerar bra medan större sämre. Jag testade med ett par T1 (modell äldre) i storlek 10 vilket inte fungerade alls. Kändes helskumt! Inte vet jag om du blivit klokare av detta, men det hela är faktiskt tämligen förvirrat. Jag håller tummarna för att någon inom kort tar fram en ny norm för telemarksbindning som verkligen fungerar till 100%. Det gör inte dagens! MVH/MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
SkyHoy telis-bindning
Tillbaka
Topp