Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
SL, GS - kantvinkel, 87 eller 88 grader för yngre tävlingsåkare?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jarnebring" data-source="post: 1052157" data-attributes="member: 131147"><p>Jag har tävlingsåkande barn, nu i U14. Hade ingen som helst koll i början men lärde mig snabbt.</p><p>Min erfarenhet säger att det inte spelar någon större roll om du lägger 88 eller 87, så länge du ser till att kanterna är hela och vassa. De flesta i vår klubb har kört med 88 på både SL och GS tills U12/U14 (11-12 år) då tränaren rekommenderade att gå på 87.</p><p>Vi gick över till 87 på SL och behöll 88 på GS och SG. Min tjej tyckte inte att det var någon större skillnad på 88 och 87 när vi bytte, men hon märkte å andra sidan inte när hon bytte från Elan till Rossi ("det känns ingen skillnad, dom är likadana...").</p><p>Hängning 0.5-0.7. Jag har inte rört underkanten på skidorna med annat än bryne och gummi. Det ligger där någonstans från fabrik på race-skidor. Min erfarenhet är att JR race-skidorna är mycket välbyggda och håller klart högre kvalitet än butiksrace-skidorna som säljs för betydligt dyrare pengar till oss vuxna ($uckers) icke-tävlande. </p><p></p><p>(Ang hängning: Mindre hängning gör att skidorna "hugger" snabbare/vid mindre kantning. Har själv råkat ut för att få helt ohängda skidor en gång av misstag. Dom högg av sig själv, helt random, utan att jag kantade alls.)</p><p></p><p>I åldrarna du pratar om ... jag skulle lägga 88 (vilket det troligtvis är från fabrik) och sedan bara se till att dom är hela och vassa för varje pass eftersom det <em>blir </em>hårt och isigt i banan. Värdelöst med allt annat än fräscha kanter.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jarnebring, post: 1052157, member: 131147"] Jag har tävlingsåkande barn, nu i U14. Hade ingen som helst koll i början men lärde mig snabbt. Min erfarenhet säger att det inte spelar någon större roll om du lägger 88 eller 87, så länge du ser till att kanterna är hela och vassa. De flesta i vår klubb har kört med 88 på både SL och GS tills U12/U14 (11-12 år) då tränaren rekommenderade att gå på 87. Vi gick över till 87 på SL och behöll 88 på GS och SG. Min tjej tyckte inte att det var någon större skillnad på 88 och 87 när vi bytte, men hon märkte å andra sidan inte när hon bytte från Elan till Rossi ("det känns ingen skillnad, dom är likadana..."). Hängning 0.5-0.7. Jag har inte rört underkanten på skidorna med annat än bryne och gummi. Det ligger där någonstans från fabrik på race-skidor. Min erfarenhet är att JR race-skidorna är mycket välbyggda och håller klart högre kvalitet än butiksrace-skidorna som säljs för betydligt dyrare pengar till oss vuxna ($uckers) icke-tävlande. (Ang hängning: Mindre hängning gör att skidorna "hugger" snabbare/vid mindre kantning. Har själv råkat ut för att få helt ohängda skidor en gång av misstag. Dom högg av sig själv, helt random, utan att jag kantade alls.) I åldrarna du pratar om ... jag skulle lägga 88 (vilket det troligtvis är från fabrik) och sedan bara se till att dom är hela och vassa för varje pass eftersom det [i]blir [/i]hårt och isigt i banan. Värdelöst med allt annat än fräscha kanter. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
SL, GS - kantvinkel, 87 eller 88 grader för yngre tävlingsåkare?
Tillbaka
Topp