Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
SL, GS - kantvinkel, 87 eller 88 grader för yngre tävlingsåkare?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jarnebring" data-source="post: 1052856" data-attributes="member: 131147"><p>Min erfarenhet är att hängningen normalt sett inte behöver ändras på JR raceskidor. Se bara till att undersidan av stålkanten är blank och fin. Men <em>om du planslipar</em>, då måste du hänga om. Som jag nämnde fick jag för några år sedan tillbaka ett par skidor ohängda efter att jag planat. Ganska jobbiga att åka på.</p><p></p><p>Har också fått blandad info från Garaget. Det finns väldigt kunniga där, men ibland har dom kanske extrapersonal ..?</p><p></p><p>Hängningen inverkar på hur snabbt skidan biter när du ställer på kant. En liten hängning biter snabbare. En liten hängning bidrar också till själva bettet när skidan väl är på kant, i kombination med kantvinkeln. En liten hängning kan göra det lite svårare att kasa och ploga eftersom skidan går in i skär snabbare.</p><p></p><p>Cap eller Sandwich spelar ingen roll för kantvinkel – tror inte att det ens att finns JR raceskidor med cap!?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jarnebring, post: 1052856, member: 131147"] Min erfarenhet är att hängningen normalt sett inte behöver ändras på JR raceskidor. Se bara till att undersidan av stålkanten är blank och fin. Men [i]om du planslipar[/i], då måste du hänga om. Som jag nämnde fick jag för några år sedan tillbaka ett par skidor ohängda efter att jag planat. Ganska jobbiga att åka på. Har också fått blandad info från Garaget. Det finns väldigt kunniga där, men ibland har dom kanske extrapersonal ..? Hängningen inverkar på hur snabbt skidan biter när du ställer på kant. En liten hängning biter snabbare. En liten hängning bidrar också till själva bettet när skidan väl är på kant, i kombination med kantvinkeln. En liten hängning kan göra det lite svårare att kasa och ploga eftersom skidan går in i skär snabbare. Cap eller Sandwich spelar ingen roll för kantvinkel – tror inte att det ens att finns JR raceskidor med cap!? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
SL, GS - kantvinkel, 87 eller 88 grader för yngre tävlingsåkare?
Tillbaka
Topp