Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
SL, GS - kantvinkel, 87 eller 88 grader för yngre tävlingsåkare?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Skare" data-source="post: 1052871" data-attributes="member: 33054"><p>Rätt analys. Erfarenheten säger att 0,5 är lagom mycket hängning för pistskidor. Inte utan anledning är vad man får om man lämnar in på en bra verkstad. För breda skidor, med offpistinriktning tycker jag att det kan vara skönt med lite mer hängning. På barnskidor (som dessutom tyvärr oftast är konkava i belaget) hänger jag mycket mer än så. Som det tidigare nämnts kan duktiga tävlingsåkare köra helt planade skidor, ev hänga lite för hand fram och bak. Men det är extremt ovanligt för nöjesåkare, ingen man får av en skidverkstad automatiskt när man lämnar in skidorna. Då kör man skidorna på stenen så kanten tar i, det nöter rätt friskt på stenen.</p><p></p><p>För att bedöma hur mycket hängt man har? Lägg skidorna mot varandra, se hur mycket glipa det blir ytterst på kanten. Kräver viss erfarenhet för att se om det är 0,5 el 1 grad, dock syns ganska lätt det om det är hängt eller inte, eller har en true bar och kolla att skidorna på belagssidan. Exempelvis <a href="http://www.beasttuning.com/True-BEAST-Ski-Tuning-True-Bar-p/3018.htm" target="_blank">http://www.beasttuning.com/True-BEAST-Ski-Tuning-True-Bar-p/3018.htm</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Skare, post: 1052871, member: 33054"] Rätt analys. Erfarenheten säger att 0,5 är lagom mycket hängning för pistskidor. Inte utan anledning är vad man får om man lämnar in på en bra verkstad. För breda skidor, med offpistinriktning tycker jag att det kan vara skönt med lite mer hängning. På barnskidor (som dessutom tyvärr oftast är konkava i belaget) hänger jag mycket mer än så. Som det tidigare nämnts kan duktiga tävlingsåkare köra helt planade skidor, ev hänga lite för hand fram och bak. Men det är extremt ovanligt för nöjesåkare, ingen man får av en skidverkstad automatiskt när man lämnar in skidorna. Då kör man skidorna på stenen så kanten tar i, det nöter rätt friskt på stenen. För att bedöma hur mycket hängt man har? Lägg skidorna mot varandra, se hur mycket glipa det blir ytterst på kanten. Kräver viss erfarenhet för att se om det är 0,5 el 1 grad, dock syns ganska lätt det om det är hängt eller inte, eller har en true bar och kolla att skidorna på belagssidan. Exempelvis [URL]http://www.beasttuning.com/True-BEAST-Ski-Tuning-True-Bar-p/3018.htm[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
SL, GS - kantvinkel, 87 eller 88 grader för yngre tävlingsåkare?
Tillbaka
Topp