Slackcountryskidor till Japan

RandoScando

Turtok
Tänkte dra till Japan nästa säsong och skulle vilja ha ett par nya plankor. Ute i lite god tid? Ja, helt klart, men jag ska inte åka skidor igen i år för än vecka 14 och kommer bli totalt skogstokig om jag inte får göra något skidrelaterat till dess. Alltså blir det att planera köp av nästa års skidor!

Just nu kör jag ett par K2 Hardside, en skida jag tycker mycket om. Den funkar bra till brantåkning och mer varierande förhållanden och kommer garanterat följa med till över. 98 mm midja är dock i minsta laget och jag vill ha en komplementskida att kunna få ut lite mer av när det blir djuuupt. Någon sa visst att det har en tendens att bli det om man är i Japan.

Som åkare pendlar jag väldigt mycket mellan att stå på i stora svängar i hög fart och att glassa runt lite halvhjärtat och köra mer lekfullt. Jag pysslar dock inte med sattyg som att åka baklänges eller att snurra när jag är luftburen, så någon jibber är jag inte! Jag droppar inte heller några gigantiska klippor, utan en modig dag kanske jag gör drop på 2-3 meter. Just klippdroppandet är väl något jag har en känsla av kan komma att förändras något under tiden i öst. Jag väger ca. 80 pannor utan kläder och är ca. 180 cm lång.

Personligen tror jag mitt komplement till Hardsiden har rejäl tiprocker alternativt är fullrockade, ligger på 115-125 mm i midjan och är relativt styva. De behöver (uppenbarligen) inte ha någon form av baklängesåkaregenskaper. Det kommer monteras en turbindning på den (inte Dukes, de är för tunga), men skidan är mest tänkt att använda till slackcountry så vikten är inte prio nr. 1. Helst ska dock vikten hållas under ~6.5 kilo totalt så att jag kan få ner båda skidorna i samma fodral på flyget ;)

Specifika skidor jag har sneglat åt skidor är DPS Lotus 120, BD Megawatt och Völkl Shiro. Spontana tankar är att DPS:en på sätt och vis blivit lite av en drömskida, men den är så förfaserligt dyr att jag känner att det tar emot. Megawattsen verkar folk vara nöjda med, även om den verkar framställas som en "tråkigare" version av Lotusen (men den bränner inte ett fullt så gigantiskt hål i plånboken). Shiron är fullrockad och jag får intrycket att den är lite mer av en lekskida än de andra...

Så, om du nu tagit dig tid att läsa dig hela vägen hit skulle det väl vara fruktansvärt dumt att ha slösat bort all den tiden! Ge mig ditt tips på skidmodell! :D

Har bara åkt på Megawatten av de där och dom kommer du verkligen inte bli missnöjd med. Svårt att se att Lotus 120 som en roligare version av den dock, har fått för mig att den är lite mer åt chargerhållet?

Nu har iofs jag en väldigt gammal modell av Lotusarna (innan de fanns som hybrid och innan nya rockerkurvan), men någon megacharger är den inte enligt mig. Det är en riktigt bra storabergsskida som dödar det mesta i puder. Jag tror det är ganska jämnt skägg mot Megawatten, det du betalar i prisdiff får du nog kanske igen i kvalité och mer tweakad utformning. Men om du tycker den är dyr, kolla på Hybriden. Shiron är ju billig tack vare att den finns på Sport-Conrad... Carbon-varianten av Megawatt lär vara en klart värdig motståndare till Lotusen nästa år!

Utter sa:
Har bara åkt på Megawatten av de där och dom kommer du verkligen inte bli missnöjd med. Svårt att se att Lotus 120 som en roligare version av den dock, har fått för mig att den är lite mer åt chargerhållet?
Jag har, precis som Carled verkar uppleva, fått höra att Lotusen och Megawattsen ska vara väldigt lika, men att Lotusarna är lite mer tweakade helt enkelt. Men hur olika personer upplever det kan nog variera mycket också!

Carled sa:
Nu har iofs jag en väldigt gammal modell av Lotusarna (innan de fanns som hybrid och innan nya rockerkurvan), men någon megacharger är den inte enligt mig. Det är en riktigt bra storabergsskida som dödar det mesta i puder. Jag tror det är ganska jämnt skägg mot Megawatten, det du betalar i prisdiff får du nog kanske igen i kvalité och mer tweakad utformning. Men om du tycker den är dyr, kolla på Hybriden. Shiron är ju billig tack vare att den finns på Sport-Conrad... Carbon-varianten av Megawatt lär vara en klart värdig motståndare till Lotusen nästa år!
Megawatten finns även den hon tysken, därför jag ser den som relativt mycket billigare. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag faktiskt helst köper av svenska återförsäljare, men tyvärr är det svettigt med min nuvarande ekonomi (studerande...). Samtidigt undrar jag hur mycket man har igen av att ha köpt svenskt när man väl står i Japan och något skiter sig. Men nog om den diskussionen, det är ju egentligen inte så relevant (och om det blir för uppenbart kommer snart Hasse och raljerar också ;) ). Jag hade ingen susning om att megawattsen skulle komma i kolfibervariant! Tyvärr låter det, precis som Lotusen, som en lösning som kommer ligga lite väl högt i prisklass. Min största förhoppning är att pricka in vår-rean i år :)

Ställer mig lite tveksam till att det är en kvalitétsskillnad, och om det är någon att den väger över till DPS fördel. Måste säga att iaf Megawatten verkar tåla en jäkla massa stryk. Det är den blåa modellen som jag har mest erfarenhet av dock. Inte lika bra koll på den nya förbättrade shapen.

Men det är ju bara vad jag själv tror.

Spontan tanke, hur mycket skulle jag tappa på att kliva ner i midjemått? 125 mm blir ju rätt mastigt när man ska knalla (viktmässigt). Skulle en skida med 115 i midjan fortfarande vara lika rolig att köra när det blir japan-djupt, eller skulle jag tappa mycket åkegenskaper på det?

Å andra sidan har jag ju fortfarande Hardsiden som faktiskt går utmärkt att köra i alla underlag, även om den kanske inte ger maximalt tillbaka när det är knädjupt, men funkgerar jättebra till ungefär alla andra underlag. Det kanske är upp mot 120-125 mm jag ska gå för att få ett bra komplement till den skidan?

Generellt sett skulle jag nog vilja påstå att det inte är den (eventuellt) ökade vikten på en fetare skida som gör den mindre lämplig som tursskida utan snarare hanterbarheten. Dvs. en större skida är helt enkelt krångligare och jobbigare att gå uppför med, jobbig på skrå (speciellt om det är hårt), jobbig att vända med, jobbigt med breda stigudar när det blåser, svårt att få i skorna på en brant skråsluttning (speciellt med Dynafit).

Personligen skulle jag nog hålla mig under 120 mm i midja (110 mm sa jag för två år sedan ...). Ett alternativ som går att köpa till en låg peng är även K2 Obsethed, till vilken det finns "färdiga" hudar. (K2s hudar 2011/12 är snäppet bättre än tidigare säsonger, rekommenderas!)

/MM

Mountain_Man sa:
Generellt sett skulle jag nog vilja påstå att det inte är den (eventuellt) ökade vikten på en fetare skida som gör den mindre lämplig som tursskida utan snarare hanterbarheten. Dvs. en större skida är helt enkelt krångligare och jobbigare att gå uppför med, jobbig på skrå (speciellt om det är hårt), jobbig att vända med, jobbigt med breda stigudar när det blåser, svårt att få i skorna på en brant skråsluttning (speciellt med Dynafit).

Personligen skulle jag nog hålla mig under 120 mm i midja (110 mm sa jag för två år sedan ...). Ett alternativ som går att köpa till en låg peng är även K2 Obsethed, till vilken det finns "färdiga" hudar. (K2s hudar 2011/12 är snäppet bättre än tidigare säsonger, rekommenderas!)

/MM
Då drar jag fram ett ess i rockärmen och säger K2 Sideseth. Förmodligen ett mycket fint val om man ska tura en del.

@MM: Jag har förstått det som att Obsethed är en skida av mjukare karaktär, vilket jag tror kan bli svårt att kombinera med stora svängar i hög fart. Någon får gärna motsäga sig detta, det är bara vad jag misstänker(och vad som verkar stå i recensioner också). Men annars verkar det vara mer av storleken jag funderar över kanske är vettigare.

Samtidigt, det är primärt tänkt som slackcountryskida, för heldagar eller vid mer krävande väder lär hardsiden vara skidan jag väljer (väger lite mindre, är riktigt behaglig att knalla med). Och trots allt vet jag att det finns folk som knallar med megawatt och liknande skidor.

@Utter: Sidestashen verkar förvisso vara en fin skida, men det känns helt ärligt att den är för lik Hardsiden för att motivera den som komplement. Och av ren religiös övertygelse kommer jag inte gå under 110mm i midja ;)

Disclaimer: Formatering och formulering kanske är bristfällig, skriver från mobilen...

Senast ändrad:
Jag hade nog också stannat runt 112-116 i midjan om det skall turas på dem mer än att till exempel ut en kortare bit på platten från ett slackcountry åk eller liknande. Men visst sitter det säkert fint med en riktigt fet skida i Japan-packningen, du får plocka med tre par helt enkelt. Sätt inserts för Dynafit i Hardside, Dynadukes på mellanlaggen och puderskidorna. Done ;-)

Jag hade kollat på PM Gear 191 Fat om det skall turas, lagom fet och lätt. Eller kanske 4FRNT Hoji om du kan vänta och är villig att betala.
Har själv börjat lura lite på om Moment Bibby Special eller Blizzard Bodacious kanske kan vara något också, visst inga lättviktare, men så långa turer är det nog inte tal om på den sortens skidor ändå.

Nu är det iofs. inte Sidestash utan Sideseth som Utter har våta drömmar om. Sideseth kommer modellåret 12/13 och finns nästan inte än ...

Tror inte (har egentligen ingen aning) att Obsethed rent hastighetsmässigt är något problem i fluffet (mjukt underlag/mjuk skida) om du skulle välja 189 cm. Däremot har du säkert helt rätt i att det inte är det optimala verktyget om du ska bränna på lite hårdare bas! Definitivt ingen laddarskida!

/MM

Jag har inte kört på Megawatten, men kan bara säga att mina Lotus 120 hybrid är otroligt sköna. Först tänkte jag att de där 190-plankorna med typ 45m radie skulle kännas som en långtradare i skogen, men så fort det kommer lite lössnö under dem så känns det oerhört lättåkta och stabila. Flytegenskaperna är grymma och är det stökigt underlag så dundrar de fram som två stridsvagnar. Stabilt.

Men så är det ju också så att man anpassar sig efter skidorna man står på, så hade jag åkt megawatt hade jag säkert varit lika stokad på dem...

Mountain_Man sa:
Nu är det iofs. inte Sidestash utan Sideseth som Utter har våta drömmar om. Sideseth kommer modellåret 12/13 och finns nästan inte än ...

Tror inte (har egentligen ingen aning) att Obsethed rent hastighetsmässigt är något problem i fluffet (mjukt underlag/mjuk skida) om du skulle välja 189 cm. Däremot har du säkert helt rätt i att det inte är det optimala verktyget om du ska bränna på lite hårdare bas! Definitivt ingen laddarskida!

/MM
Pannan på spiken så att säga, SideSeth är dessutom mycket hårdare än ObSethed. Midjan klockar in på 119 om jag inte minns fel (kan kolla i eftermiddag).

@Blide: Om jag ändå hade det kapitalet! Då skulle mitt liv se lite annorlunda ut ;)

Fortfarande något smal om jag ska vara ärlig, plus att det inte lär vara en ekonomisk fördel om att importera från USA :P Tyvärr, de går bort, annars verkade det vara ett intressant märke, to say the least.

@MM: Om det är vad jag tror det är så är det inte bara Utter som har våta drömmar om den skidan!

Kort sagt vill jag nog kunna stå på även om det skulle finnas partier där förhållandena var lite mindre fördelaktiga också. Det får nog bli en styv skida helt enkelt. Kul att höra att K2s hudar börjar ta form i alla fall! Tanten kollar på en splitboard från K2, då ingår hudar :)

@Sjoren: Turar du något på dem? I så fall, hur tycker du det funkar med längd och bredd?

@Utter: Sidesethen verkar vara vad jag trodde. Om den skidan ändå fanns att tillgå redan nu ><

Senast ändrad:
Sideseth förmodligen en sjukt het kandidat för dig. En riktigt trevlig skida som jag gärna hade haft om jag inte hade ett annat märke. Kört 3 timmar på den och gillar den riktigt mycket...

Betydligt styvare än Obseth, lite bättre rocker tycker jag personligen(kan vara att den är styvare). Sen är den så klart tyngre än en smalare turskida men så farligt tung tyckte jag inte den var...

Senast ändrad:
Jag skulle säga att de säkert skulle funka fint att tura med i puder. Men i min smak alldeles för breda och stora för att ha som turskida här i Åre när man ska skråa på skare, göra lappkast i branter osv... Men att slänga på en Marker Tour F12 och traska lite backcountry-puder. Absolut! Har själv funderat på den lösningen som puder-tur-komplement till min wailer 99:or som jag har dynafit på.

@Hasse: Det kanske är värt att vänta till nästa år helt enkelt. Klart att det blir tyngre än en smalare skida, men jag har redan en skida som ligger hyffsat viktmässigt, så det var ju inte det primära heller :)

Sjoren: Det låter ju som rätt likt setupen jag tänkte köra, även om jag vill minnas att lotushybriderna är något lättare.

Det jobbiga är att jag tycker det blir svårare och svårare att bestämma sig ju fler svar jag får :P

Jag la just märke till att den nya megawatten har lagt på sig ett halvt kilo i vikt, vilket ju minst sagt var lite tråkigt. Det kanske blir att vänta på Side Seth trots allt...

Eller kolla upp vad det skulle kosta att beställa ett par Lotus 120 Hybrid från USA, mehmehmeh.

Det ser ut att vara en intressant skida även det! Tyvärr verkar det som att många av de skidorna som faktiskt är intressanta på riktigt antingen inte finns att köpa ännu, eller är extremt svåra att få tag på i europa just nu (och med all tull och moms och skit från staterna blir det snordyrt att beställa). Så för min del blir det nog att hålla utkik till nästa år istället och köpa något strax innan jag åker.

Kolla med Reine om han kanske vill kränga iväg ett par Megawatt. Han har ett par blåa slitna och ett par av årets som är i bättre skick. Om du vill ha ett par billiga redan nu dvs. Annars skulle jag vänta in SideSeth om jag var du. Kommer ju komma bilder på den nu i helgen.

Då kan jag nog vänta till helgen i alla fall, antar att du kan bjuda på vars nånstans bilderna kommer publiceras också? ;)

Vattendroppe sa:
Då kan jag nog vänta till helgen i alla fall, antar att du kan bjuda på vars nånstans bilderna kommer publiceras också? ;)
freeride.se

Är Swesport i helgen...

Vänta på den skidan! Grym skida som sagt.... för turåkning annars så finns det bättre ;)

Hasse_Lindborg sa:
freeride.se

Är Swesport i helgen...

Vänta på den skidan! Grym skida som sagt.... för turåkning annars så finns det bättre ;)
Så bra koll har jag...

Jo, jag kommer knalla med den, så det är väl lika bra. Inga jättebestigningar, men 500 höjdmeter hit och dit lär det bli.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp