Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Slalomcarver som Allroundskida?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 147076" data-attributes="member: 13863"><p>Visst går det att köra en slalomcarver i pudret. Jag har själv ett par 165 cm Ross 9S som fungerar finfint i puder. Det gäller bara att stå rätt på skidorna och hålla farten uppe. Problemet är inte puder utan alla de andra snöförhållandena mellan en välpistad pist och fluffig lössnö. (Men offpistegenskaperna skiljer en del mellan olika slalomcarvers och jag har en känsla av att Rossarna hör till de bättre!)</p><p></p><p>Ett par kvicka slalomcarvers är måttligt roliga i en uppkörd slagig offpist eller i bristande skare ... det är i dessa förhållanden en bred väldämpad skida absolut är att föredra.</p><p></p><p>Nix, jag rekommenderar inte en slalomcarver som enda skida om man vill utanför pisten. Titta istället på en "crossskida" eller liknande med lite bredare midja och något längre svängradie. Jag tror precis som dallan och Noljas att Atomic Metron eller Ross Z9 är bättre allroundalternativ.</p><p></p><p>Men ... det är vansinnigt kul att dra på med ett par slalomcarvers i en välpistad backe ... rena nöjesfältet!</p><p></p><p>That´s all folks! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 147076, member: 13863"] Visst går det att köra en slalomcarver i pudret. Jag har själv ett par 165 cm Ross 9S som fungerar finfint i puder. Det gäller bara att stå rätt på skidorna och hålla farten uppe. Problemet är inte puder utan alla de andra snöförhållandena mellan en välpistad pist och fluffig lössnö. (Men offpistegenskaperna skiljer en del mellan olika slalomcarvers och jag har en känsla av att Rossarna hör till de bättre!) Ett par kvicka slalomcarvers är måttligt roliga i en uppkörd slagig offpist eller i bristande skare ... det är i dessa förhållanden en bred väldämpad skida absolut är att föredra. Nix, jag rekommenderar inte en slalomcarver som enda skida om man vill utanför pisten. Titta istället på en "crossskida" eller liknande med lite bredare midja och något längre svängradie. Jag tror precis som dallan och Noljas att Atomic Metron eller Ross Z9 är bättre allroundalternativ. Men ... det är vansinnigt kul att dra på med ett par slalomcarvers i en välpistad backe ... rena nöjesfältet! That´s all folks! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Slalomcarver som Allroundskida?
Tillbaka
Topp