Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Slipa kanter, vad gör jag för fel?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 1086069" data-attributes="member: 13863"><p>Hej! </p><p>Jag upplevde precis samma sak med mina Völkl Code Speedwall förra säsongen. Efter en frusterad dag på stenhårda pister i Trysil där jag kände mig som värsta nybörjaren när kanterna inte bet överhuvudtaget, lämnade jag in dem för slip hos Skistar i Sälen. Resultatet blev helt klart bättre men långt ifrån det kantgrepp jag haft tidigare. Gick vidare till Dalskidan och bad dem säkerställa vassa kanter, och OK, det blev ytterligare lite bättre men fortfarande långt ifrån optimalt. Tog slutligen och handslipade kanterna 88/1 hemma i garaget och först då fick jag fram den skärpa jag vill ha ...</p><p></p><p>Min slutsats (som bekräftats av MnO i en annan tråd) är att när skidorna blivit rejält slitna räcker det inte med att bara köra dem genom maskinen 1-3 gånger eftersom den är programmerad att ta ytterst lite, skidan kan behöva köras mångdubbelt antal gånger ... Men som sagt med en handslip är det lätt åtgärdat. Vet inte vad som du gör fel, borde inte vara svårt att få till den sista skärpan när skidan redan körts ett par varv i maskin.</p><p></p><p>Swix har några bra instruktionsvideos.</p><p></p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 1086069, member: 13863"] Hej! Jag upplevde precis samma sak med mina Völkl Code Speedwall förra säsongen. Efter en frusterad dag på stenhårda pister i Trysil där jag kände mig som värsta nybörjaren när kanterna inte bet överhuvudtaget, lämnade jag in dem för slip hos Skistar i Sälen. Resultatet blev helt klart bättre men långt ifrån det kantgrepp jag haft tidigare. Gick vidare till Dalskidan och bad dem säkerställa vassa kanter, och OK, det blev ytterligare lite bättre men fortfarande långt ifrån optimalt. Tog slutligen och handslipade kanterna 88/1 hemma i garaget och först då fick jag fram den skärpa jag vill ha ... Min slutsats (som bekräftats av MnO i en annan tråd) är att när skidorna blivit rejält slitna räcker det inte med att bara köra dem genom maskinen 1-3 gånger eftersom den är programmerad att ta ytterst lite, skidan kan behöva köras mångdubbelt antal gånger ... Men som sagt med en handslip är det lätt åtgärdat. Vet inte vad som du gör fel, borde inte vara svårt att få till den sista skärpan när skidan redan körts ett par varv i maskin. Swix har några bra instruktionsvideos. /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Slipa kanter, vad gör jag för fel?
Tillbaka
Topp