Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Slipa kanter, vad gör jag för fel?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Skidsuge-Erik" data-source="post: 1086181" data-attributes="member: 118157"><p>Intressant. Skulle du kunna utveckla det lite? Det du beskriver som skägg, är det vad andra kan kalla för grader? Skägg låter som ett passande ord för det jag observerat. </p><p></p><p></p><p>Kan försöka komma med mitt sett att se på slipning och en skidas kant., även om långt mer kunniga personer redan har svarat här.</p><p>Mitt ovenskapliga amatörmässiga att se på kanten: Perfekt kant ser längst ut som en rätt vinkel(minus en eller ett par grader ibland(88, 0,5 hängning osv)</p><p></p><p>Det sägs att en skidas kant slits mest underifrån, men lite gran ifrån sidan slitts den nog med. Tänk dig ett stort D. Underdelen av D:et är längst ut på kanten. Du vill att Det ska se ut så här ]. Din skida har dock fått se 40 skiddagar så du filar kanten. D: filas av längst ut, men du har fortfarande ingen ]. Du filar en jävla massa, och kanten börjar ta minska alldeles för fort, utan att skidan blir vass, och det vill du inte för när kanten är slut får du slänga skidan. Man kan fila rätt mycket utan att det blir vasst på en kant som i en idealisk värld borde lämnas in på ett bra ställe med en maskin som tar tillräckligt mycket underifrån för att kunna få till en ] kant. </p><p></p><p>Lösningen är att hitta något bra ställe med nån kunnig på slipmaskinen som kör skidan så många gånger som krävs. Där någonstans slutar min kunskap. Har du själv redan tagit mycket på sidokanten, så borde inte maskinen behöva ta så mycket av den värdefulla sidokanten, för att du ska få ett perfekt resultat. Men desto mer av underkanten. Vet ej hur dessa maskiner fungerar exakt med deras inställningar och olika program.</p><p></p><p>Samma skidslipning kan ge helt olika resultat beroende på hur sliten skidan var innan.</p><p></p><p>Att få in känslan när man slipar för hand kan va svårt. Olika filar ger dig olika bra grepp om stålkanten. grövre kan ge bättre grepp och finare(i upplösning) mindre. Ibland känns det som att ingenting händer. Då låtsas jag helt enkelt att jag håller på att klättra uppför en isklippa, och behöver få grepp för att ta mig upp. </p><p></p><p>Lycka till.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Skidsuge-Erik, post: 1086181, member: 118157"] Intressant. Skulle du kunna utveckla det lite? Det du beskriver som skägg, är det vad andra kan kalla för grader? Skägg låter som ett passande ord för det jag observerat. Kan försöka komma med mitt sett att se på slipning och en skidas kant., även om långt mer kunniga personer redan har svarat här. Mitt ovenskapliga amatörmässiga att se på kanten: Perfekt kant ser längst ut som en rätt vinkel(minus en eller ett par grader ibland(88, 0,5 hängning osv) Det sägs att en skidas kant slits mest underifrån, men lite gran ifrån sidan slitts den nog med. Tänk dig ett stort D. Underdelen av D:et är längst ut på kanten. Du vill att Det ska se ut så här ]. Din skida har dock fått se 40 skiddagar så du filar kanten. D: filas av längst ut, men du har fortfarande ingen ]. Du filar en jävla massa, och kanten börjar ta minska alldeles för fort, utan att skidan blir vass, och det vill du inte för när kanten är slut får du slänga skidan. Man kan fila rätt mycket utan att det blir vasst på en kant som i en idealisk värld borde lämnas in på ett bra ställe med en maskin som tar tillräckligt mycket underifrån för att kunna få till en ] kant. Lösningen är att hitta något bra ställe med nån kunnig på slipmaskinen som kör skidan så många gånger som krävs. Där någonstans slutar min kunskap. Har du själv redan tagit mycket på sidokanten, så borde inte maskinen behöva ta så mycket av den värdefulla sidokanten, för att du ska få ett perfekt resultat. Men desto mer av underkanten. Vet ej hur dessa maskiner fungerar exakt med deras inställningar och olika program. Samma skidslipning kan ge helt olika resultat beroende på hur sliten skidan var innan. Att få in känslan när man slipar för hand kan va svårt. Olika filar ger dig olika bra grepp om stålkanten. grövre kan ge bättre grepp och finare(i upplösning) mindre. Ibland känns det som att ingenting händer. Då låtsas jag helt enkelt att jag håller på att klättra uppför en isklippa, och behöver få grepp för att ta mig upp. Lycka till. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Slipa kanter, vad gör jag för fel?
Tillbaka
Topp