Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Slipa kanter, vad gör jag för fel?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zupermac" data-source="post: 1097403" data-attributes="member: 49784"><p>Det finns bra guider här på forumet.</p><p></p><p>För att få en hållbar och vass kant tycker jag man behöver lite grejer i garaget.</p><p></p><p>Jag har tre Swix-filar. Bas, 2nd cut och fin-fil.</p><p>Sedan har jag två brynen. 200 och 400.</p><p>Alla dessa kör jag alltid med en klämma på en 88° eller 87° vinkel.</p><p></p><p>Jag använder också en sidewall cutter från Swix. Den grå. Detta för att säkerställa att jag filar på stålkanten och inte i plasten.</p><p>Jag har även en sk. pansarfil för att fila ner kanten där sidewall cuttern inte tar. Med den så rundar jag av ovansidan på skidan både fram och bak.</p><p></p><p>Swix-hållare rekommenderas starkt i en fast bänk.</p><p></p><p>Är skidan ny eller begagnad så börjar jag alltid med basfilen och sedan finare och finare för bästa kontroll. </p><p></p><p>Beroende på, så underhåller jag kanterna med 2nd cut och fin-filen. Sedan bryne. Oftast endast brynena men det kan bli en vända med fin-filen också. Beror på som sagt.</p><p></p><p>I början drar jag små korta drag med filen och lyfter den tillbaka. Annars är det väldigt lätt att slarva och kanten blir aldrig vass. Sedan lite längre drag. Sedan brynar jag på samma sätt som med filen med lite vatten.</p><p></p><p>Om man filar ofta kommer här ett litet tips.</p><p>Första året som tävlingspappa så kände jag efter om kanterna var vassa med ovansidan av nageln. Under en säsong blir den några vänder med filen och efter första säsongen hade jag knappt några naglar kvar. Typ, väldigt tunna iaf.</p><p></p><p>Sedan dess använder jag plasthöljet från en gammal 3-vägs elkabel och drar den över/mot kanten istället. Blir små korvar om det är vasst. Mycket bättre än att tunna ut nageln som jag tidigare gjorde. ?</p><p></p><p>Övning ger färdighet...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zupermac, post: 1097403, member: 49784"] Det finns bra guider här på forumet. För att få en hållbar och vass kant tycker jag man behöver lite grejer i garaget. Jag har tre Swix-filar. Bas, 2nd cut och fin-fil. Sedan har jag två brynen. 200 och 400. Alla dessa kör jag alltid med en klämma på en 88° eller 87° vinkel. Jag använder också en sidewall cutter från Swix. Den grå. Detta för att säkerställa att jag filar på stålkanten och inte i plasten. Jag har även en sk. pansarfil för att fila ner kanten där sidewall cuttern inte tar. Med den så rundar jag av ovansidan på skidan både fram och bak. Swix-hållare rekommenderas starkt i en fast bänk. Är skidan ny eller begagnad så börjar jag alltid med basfilen och sedan finare och finare för bästa kontroll. Beroende på, så underhåller jag kanterna med 2nd cut och fin-filen. Sedan bryne. Oftast endast brynena men det kan bli en vända med fin-filen också. Beror på som sagt. I början drar jag små korta drag med filen och lyfter den tillbaka. Annars är det väldigt lätt att slarva och kanten blir aldrig vass. Sedan lite längre drag. Sedan brynar jag på samma sätt som med filen med lite vatten. Om man filar ofta kommer här ett litet tips. Första året som tävlingspappa så kände jag efter om kanterna var vassa med ovansidan av nageln. Under en säsong blir den några vänder med filen och efter första säsongen hade jag knappt några naglar kvar. Typ, väldigt tunna iaf. Sedan dess använder jag plasthöljet från en gammal 3-vägs elkabel och drar den över/mot kanten istället. Blir små korvar om det är vasst. Mycket bättre än att tunna ut nageln som jag tidigare gjorde. ? Övning ger färdighet... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Slipa kanter, vad gör jag för fel?
Tillbaka
Topp