Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Slipa kanter, vad gör jag för fel?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="simonlaszlo" data-source="post: 1254087" data-attributes="member: 181096"><p>Hej!</p><p>Jobbar med att slipa skidor dagligen! Bäst resultat för att få fram en riktigt vass kant handlar egentligen inte om gradantalet utan snarare om hur man får fram kanten! En skida vars kant är mycket skadad, dvs en kant som har sett många stenar går sällan att få riktigt bra! För att slipa kanten bra krävs bearbetning av belag. När jag slipar skidor med riktigt dålig kant rekommenderar jag planslip samt kantslip. Då bearbetar jag belag samt stålkant på undersidan med hjälp av en planslip med grovt sandpapperband för att få bort skadorna, notera att jag äter mycket av belaget då! Sedan planslipar en robot skidan med diamantslip. Efter det jobbar jag på sidoväggen med en maskin eftersom jag slipar otroligt mycket skidor per dag, går lika bra att göra det för hand. Sidoväggen slipas med en maskin som utnyttjar sandpapper. Skulle jag göra detta för hand har jag ett verktyg som mer eller mindes hyvlar bort plasten på sidoväggen. Sedan slipar jag den via maskin, 3 gånger kant sedan 2 gånger hängning, det är oftast optimalt för att få bra kant. Kan behövas fler gånger för tuffa skidor. Sedan jobbar jag med ett keramiskt bryn för få till en riktigt bra egg</p><p></p><p>Mina egna skidor slipar jag med 89 och 1 grads hängning, notera att detta är am-skidor. Riktiga pistsmiskare får ofta 87 och 0,75!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="simonlaszlo, post: 1254087, member: 181096"] Hej! Jobbar med att slipa skidor dagligen! Bäst resultat för att få fram en riktigt vass kant handlar egentligen inte om gradantalet utan snarare om hur man får fram kanten! En skida vars kant är mycket skadad, dvs en kant som har sett många stenar går sällan att få riktigt bra! För att slipa kanten bra krävs bearbetning av belag. När jag slipar skidor med riktigt dålig kant rekommenderar jag planslip samt kantslip. Då bearbetar jag belag samt stålkant på undersidan med hjälp av en planslip med grovt sandpapperband för att få bort skadorna, notera att jag äter mycket av belaget då! Sedan planslipar en robot skidan med diamantslip. Efter det jobbar jag på sidoväggen med en maskin eftersom jag slipar otroligt mycket skidor per dag, går lika bra att göra det för hand. Sidoväggen slipas med en maskin som utnyttjar sandpapper. Skulle jag göra detta för hand har jag ett verktyg som mer eller mindes hyvlar bort plasten på sidoväggen. Sedan slipar jag den via maskin, 3 gånger kant sedan 2 gånger hängning, det är oftast optimalt för att få bra kant. Kan behövas fler gånger för tuffa skidor. Sedan jobbar jag med ett keramiskt bryn för få till en riktigt bra egg Mina egna skidor slipar jag med 89 och 1 grads hängning, notera att detta är am-skidor. Riktiga pistsmiskare får ofta 87 och 0,75! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Slipa kanter, vad gör jag för fel?
Tillbaka
Topp