Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Slipning av kanter och reparering av belag.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ST90" data-source="post: 510127" data-attributes="member: 49616"><p>Nu är man väl ingen mästare själv. Men så här går jag tillväga:</p><p></p><p>Först och främst rengör jag belaget, kan ju göras på en rad olika sätt men använder olika putsdukar gjorda för belag. eventuell smuts går oftast bort med vatten. Efter det värmer jag på belaget just vid repan/skadan med hjälp av en gasbrännare (de mindre som går att hitta på de flesta butiker, typ Clas Ohlson). Efter detta tar jag en kniv och snittar runt jacket, om jacket går vertikalt så snittar jag horisontellt och tvärt om. Detta för att få belagsstickan att fästa bättre i belaget.</p><p></p><p>Efter detta tar jag en belagssticka (finns nog att köpa i närmaste skidbutik), "tänder eld" på denna i en av ändarna med hjälp av gasbrännaren, den kommer att fortsätta brinna så fort den tagit eld. I och med detta droppar det en hel del, då droppar jag ner belagstickan i repan, ganska friskt både i repan/hålet och lite marginal bredvid. Låter det stelna ordentligt, varierar i tid så du får känna om det svalnat och stelnat ordentligt. Ca 15 minuter brukar räcka för mig i varje fall (ingen garanti i ditt fall då det finns olika belagsstickor). Sedan tar jag en lite grövre fil och slipar ner överflödet som uppstått. Avsluta med en lite finare fil för att få till en schysstare finish. Har du tillgång till belagsslip så avslutar du så klart med det. Annars brukar jag bara dra på en valla, men var försiktig med att värma för mycket på lagningen, den kan släppa om det blir för varmt.</p><p></p><p>Som sagt, ingen expertguide. Inte så välformulerad heller och helt utan bilder, men det är så jag går tillväga i varje fall!</p><p></p><p>Lycka till!</p><p></p><p>/Seb</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ST90, post: 510127, member: 49616"] Nu är man väl ingen mästare själv. Men så här går jag tillväga: Först och främst rengör jag belaget, kan ju göras på en rad olika sätt men använder olika putsdukar gjorda för belag. eventuell smuts går oftast bort med vatten. Efter det värmer jag på belaget just vid repan/skadan med hjälp av en gasbrännare (de mindre som går att hitta på de flesta butiker, typ Clas Ohlson). Efter detta tar jag en kniv och snittar runt jacket, om jacket går vertikalt så snittar jag horisontellt och tvärt om. Detta för att få belagsstickan att fästa bättre i belaget. Efter detta tar jag en belagssticka (finns nog att köpa i närmaste skidbutik), "tänder eld" på denna i en av ändarna med hjälp av gasbrännaren, den kommer att fortsätta brinna så fort den tagit eld. I och med detta droppar det en hel del, då droppar jag ner belagstickan i repan, ganska friskt både i repan/hålet och lite marginal bredvid. Låter det stelna ordentligt, varierar i tid så du får känna om det svalnat och stelnat ordentligt. Ca 15 minuter brukar räcka för mig i varje fall (ingen garanti i ditt fall då det finns olika belagsstickor). Sedan tar jag en lite grövre fil och slipar ner överflödet som uppstått. Avsluta med en lite finare fil för att få till en schysstare finish. Har du tillgång till belagsslip så avslutar du så klart med det. Annars brukar jag bara dra på en valla, men var försiktig med att värma för mycket på lagningen, den kan släppa om det blir för varmt. Som sagt, ingen expertguide. Inte så välformulerad heller och helt utan bilder, men det är så jag går tillväga i varje fall! Lycka till! /Seb [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Slipning av kanter och reparering av belag.
Tillbaka
Topp