Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Slipning av snowboard
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Steam" data-source="post: 920835" data-attributes="member: 29018"><p>Det borde nog finnas en massa äldre trådar i hur man slipar magne traction-kanter. Det är nog viktigt att ha ett kort slipstål när du slipar kanterna typ "One Ball Jay Magne-Traction Edge Tuning Tool". </p><p></p><p>Angående häng. Man kan slipa kanterna på två ställen: på kanten på kortsidan av brädan samt kanten på basen (man vänder den upp och ned och lägger filen på belaget och filar kanten). När man filar baskanten så kan man fila ned kanten 0,5-2 grader och på så sätt få ett s.k. häng på kanten, vilket innebär att det minskar risken för eventuella upphakningar på rail eller i landningar. Men för min del så beror det inte på häng om jag klarar rail eller landningningar, utan det är mest min egen bristande teknik. För en del år sedan slipade jag mina kanter med 1 grad häng samt 89 grader kant (så att själva kanten i sig blev 90 grader för att få bra grepp i pisten), men nu bryr jag mig inte så mycket om häng utan slipar kanterna omkring 90 grader. </p><p></p><p>Lycka till,</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Steam, post: 920835, member: 29018"] Det borde nog finnas en massa äldre trådar i hur man slipar magne traction-kanter. Det är nog viktigt att ha ett kort slipstål när du slipar kanterna typ "One Ball Jay Magne-Traction Edge Tuning Tool". Angående häng. Man kan slipa kanterna på två ställen: på kanten på kortsidan av brädan samt kanten på basen (man vänder den upp och ned och lägger filen på belaget och filar kanten). När man filar baskanten så kan man fila ned kanten 0,5-2 grader och på så sätt få ett s.k. häng på kanten, vilket innebär att det minskar risken för eventuella upphakningar på rail eller i landningar. Men för min del så beror det inte på häng om jag klarar rail eller landningningar, utan det är mest min egen bristande teknik. För en del år sedan slipade jag mina kanter med 1 grad häng samt 89 grader kant (så att själva kanten i sig blev 90 grader för att få bra grepp i pisten), men nu bryr jag mig inte så mycket om häng utan slipar kanterna omkring 90 grader. Lycka till, [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Slipning av snowboard
Tillbaka
Topp