Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Slipning av stålkander på nya skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 994993" data-attributes="member: 13863"><p>Jag har ett par Ross Super 7 som påminner en del om Line SFB i utformningen. </p><p></p><p>Helt klart är stålkanten på det avsmalnande (early taper) brättet (tip) och bakänden (tail) inte har någon annan funktion än att skydda skidan. Ingen idé att lägga någon energi på denna del av kanten utan bara se till att den är jämn och inte för vass. Fixas enklast med ett bryne.</p><p></p><p>Övrig del av kanten har ju absolut funktion för egenskaperna på hårt underlag. Skulle köra min normalslip vilket är en hängning på 0,5 grad och kantvinkel på 88 grader (effektiv vinkel 88,5 grad) på övrig del av kanten. Inledningsvis skulle jag inte dra av (slöa) någon del av kanten förutom den avsmalnande delen (taper). </p><p></p><p>Skulle skidan kännas för "spårig" med denna slip skulle jag börja med att dra av (slöa) av en bit av den slipade kanten i brätte och bakände. Skulle det fortfarande inte kännas bra skulle jag möjligtvis gå vidare med att hänga kanten 1,0 grad (istället för 0,5), men det sistnämnda är knappast troligt.</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 994993, member: 13863"] Jag har ett par Ross Super 7 som påminner en del om Line SFB i utformningen. Helt klart är stålkanten på det avsmalnande (early taper) brättet (tip) och bakänden (tail) inte har någon annan funktion än att skydda skidan. Ingen idé att lägga någon energi på denna del av kanten utan bara se till att den är jämn och inte för vass. Fixas enklast med ett bryne. Övrig del av kanten har ju absolut funktion för egenskaperna på hårt underlag. Skulle köra min normalslip vilket är en hängning på 0,5 grad och kantvinkel på 88 grader (effektiv vinkel 88,5 grad) på övrig del av kanten. Inledningsvis skulle jag inte dra av (slöa) någon del av kanten förutom den avsmalnande delen (taper). Skulle skidan kännas för "spårig" med denna slip skulle jag börja med att dra av (slöa) av en bit av den slipade kanten i brätte och bakände. Skulle det fortfarande inte kännas bra skulle jag möjligtvis gå vidare med att hänga kanten 1,0 grad (istället för 0,5), men det sistnämnda är knappast troligt. /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Slipning av stålkander på nya skidor
Tillbaka
Topp