Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Slipning av stålkanter
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 140666" data-attributes="member: 40931"><p>Då jag förmodar att brädan bör underhållas på samma sätt som skidor, tycker jag följande gäller:</p><p></p><p>Dra av graderna med en handslip lite då och då. Du vet när det behövs genom att känna med fingret på kanten (sidan av skidan, ej undersidan av stålkanten). När du stryker fingret från ovansidan av skidan ned mot belaget, alltså inte längs med skidan, och känner att det sticker ut som en liten kant där, är det dax. Att bara göra detta brukar förbättra kantgreppet ordentligt.</p><p></p><p>Lämna in skidan (brädan) för planslip/kantslip när den börjar bli alltför risig (belag och stålkanter). Detta bör du inte göra alltför ofta, eftersom butiken slipar ner rätt mycket av dina stålkanter och belaget.</p><p></p><p>Detta är hur jag håller efter mina skidor och är kanske inte alls rätt för alla, men det funkar för mig. Om man åker uteslutande pist där det oftast är is, kanske man har större krav på efterhållna kanter.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 140666, member: 40931"] Då jag förmodar att brädan bör underhållas på samma sätt som skidor, tycker jag följande gäller: Dra av graderna med en handslip lite då och då. Du vet när det behövs genom att känna med fingret på kanten (sidan av skidan, ej undersidan av stålkanten). När du stryker fingret från ovansidan av skidan ned mot belaget, alltså inte längs med skidan, och känner att det sticker ut som en liten kant där, är det dax. Att bara göra detta brukar förbättra kantgreppet ordentligt. Lämna in skidan (brädan) för planslip/kantslip när den börjar bli alltför risig (belag och stålkanter). Detta bör du inte göra alltför ofta, eftersom butiken slipar ner rätt mycket av dina stålkanter och belaget. Detta är hur jag håller efter mina skidor och är kanske inte alls rätt för alla, men det funkar för mig. Om man åker uteslutande pist där det oftast är is, kanske man har större krav på efterhållna kanter. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Slipning av stålkanter
Tillbaka
Topp