Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Slipning av stålkanterna!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 144429" data-attributes="member: 12483"><p>Som sagt, det finns fler trådar i ämnet.</p><p></p><p>1. Jag tror knappt att du hittar en filhållare för 90 graders vinkel längre. </p><p>Mina friåkingsskidor Stöckli SR DP slipar jag i 88 grader (en av mina 2 filhållare) Mina storslaomlagg för hård konstsnö lägger jag fr o m i år på 87 grader (tidigare 88). Mina SL-carvers slipar jag också till 87.</p><p>Det är ju samma slipteknik vilken vinkel du än väljer</p><p></p><p>2. Hängning på carvinglagg som alltid körs på kant behövs i princip inte. Nu blir kanten ändå lite hängd när man filar kanten från belagsidan. Här kan man peta hur mycket som helst, och nu snackar vi inte tävlingspreparerering. Själv känner jag uppriktigt sagt ingen nämnvärd skillnad på hängning 1 grad eller 0 grader. Fartskidor skall i princip hängas, men åsikterna är lika många som åkarna. Nu kör ju inte vanligt folk på såna lagg direkt.</p><p></p><p>3. Skruvstycken för fastspänning, filhållare, en grov pansarfi för forming av kanten, en fin enkelgradig fil, ett diamantbryne för polering och borttagnig av råeggar.</p><p></p><p>4. Hitta nån skidvårdsinstruktion från t ex SWIX och prova dig fram. Varningar? Ta det lugnt med pansarfilen! Den tar som f-n!</p><p></p><p>Åkmässigt är skillnaden mellan vassa och slöa kanter är himmelsvid! </p><p>Kör vasst, alltid!</p><p></p><p>/A</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 144429, member: 12483"] Som sagt, det finns fler trådar i ämnet. 1. Jag tror knappt att du hittar en filhållare för 90 graders vinkel längre. Mina friåkingsskidor Stöckli SR DP slipar jag i 88 grader (en av mina 2 filhållare) Mina storslaomlagg för hård konstsnö lägger jag fr o m i år på 87 grader (tidigare 88). Mina SL-carvers slipar jag också till 87. Det är ju samma slipteknik vilken vinkel du än väljer 2. Hängning på carvinglagg som alltid körs på kant behövs i princip inte. Nu blir kanten ändå lite hängd när man filar kanten från belagsidan. Här kan man peta hur mycket som helst, och nu snackar vi inte tävlingspreparerering. Själv känner jag uppriktigt sagt ingen nämnvärd skillnad på hängning 1 grad eller 0 grader. Fartskidor skall i princip hängas, men åsikterna är lika många som åkarna. Nu kör ju inte vanligt folk på såna lagg direkt. 3. Skruvstycken för fastspänning, filhållare, en grov pansarfi för forming av kanten, en fin enkelgradig fil, ett diamantbryne för polering och borttagnig av råeggar. 4. Hitta nån skidvårdsinstruktion från t ex SWIX och prova dig fram. Varningar? Ta det lugnt med pansarfilen! Den tar som f-n! Åkmässigt är skillnaden mellan vassa och slöa kanter är himmelsvid! Kör vasst, alltid! /A [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Slipning av stålkanterna!
Tillbaka
Topp