Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Slipning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 6310" data-attributes="member: 10565"><p>Mathias,</p><p></p><p>Jag skrev några inlägg till jonteponte och Björn tidigare, kanske något för dig?</p><p></p><p>Generellt om slipning:</p><p>Skarpa kanter -> skarp åkning. Men, att köpa en fil och "handjaga" bra kanter helt själv är svårt. Mycket svårt. Lämna in laggen med jämna mellanrum, ca var 15:e skid-dag. Det de klarar med sina maskiner tar år att lära sig göra själv. Köp sedan en handhållen fil med tillhörande slipkloss. Detta redskap finns i många varianter från alla stora tillverkare. Det är ett litet handtag med tillhörande fil (ofta i två grovlekar som du vänder i sitt fäste), handtaget kan via skruvar eller genom att vinklas slipa kanten i ett par olika grader (90, 89, 88, 87). Använd handslipen för att bättra på dina kanter och till att experimentera med olika sätt att "hänga av" kanterna. Jag åker på 90 grader över hela kanten men det beror på teknik, stil, underlag, skida osv. Prova att ta av 20 cm fram och bak (gör kanterna slöa) och ca 89-88 grader på kanten. Då får du en behaglig skida i pisten. Sen är det bara att prova sig fram.</p><p></p><p>/T</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 6310, member: 10565"] Mathias, Jag skrev några inlägg till jonteponte och Björn tidigare, kanske något för dig? Generellt om slipning: Skarpa kanter -> skarp åkning. Men, att köpa en fil och "handjaga" bra kanter helt själv är svårt. Mycket svårt. Lämna in laggen med jämna mellanrum, ca var 15:e skid-dag. Det de klarar med sina maskiner tar år att lära sig göra själv. Köp sedan en handhållen fil med tillhörande slipkloss. Detta redskap finns i många varianter från alla stora tillverkare. Det är ett litet handtag med tillhörande fil (ofta i två grovlekar som du vänder i sitt fäste), handtaget kan via skruvar eller genom att vinklas slipa kanten i ett par olika grader (90, 89, 88, 87). Använd handslipen för att bättra på dina kanter och till att experimentera med olika sätt att "hänga av" kanterna. Jag åker på 90 grader över hela kanten men det beror på teknik, stil, underlag, skida osv. Prova att ta av 20 cm fram och bak (gör kanterna slöa) och ca 89-88 grader på kanten. Då får du en behaglig skida i pisten. Sen är det bara att prova sig fram. /T [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Slipning
Tillbaka
Topp