Om du är medelgod till duktig åkare (vad det nu är?) finns det ingen anledning att bryna ned stålkanten vid brättet och häcken på carvingskidor. Det är väl detta du menar med avfasning? annars behöver du inte läsa längre..
Anledningen till att man förr brynde av stålkanten var för att lättare kunna vrida runt skidorna och lättare komma ur svängen. På dagens skidor strävar de allra flesta att ha maximalt grepp längs hela skidans kant. Skidorna svänger lätt iallafall på grund av dess skärning. Head har i sin XP-serie tagit steget ännu längre och skapat en kontaktyta på stålkanterna som är 25% större än hos de flesta andra skidmärken. De hade nog gråtit blod om någon skulle bryna ned stålkanterna!
De flesta åkare har idag en stålkant på 86-90 graders vinkel längs hela stålkanten.
Mindre grader=spetsigare och vassare men skörare kant=slipa ofta!
Mer grader=mindre spetsig kant=sämre isgrepp=håller skärpan längre=behöver ej slipa lika ofta
Du kan behöva hänga dina skidor någon grad för att lättare kunna svänga skidorna då de ej går på rent skär. Med att hänga skidorna menas att vinkel mellan belaget och stålkanten ändras, detta för att skidorna inte ska hugga. Om du inte är duktig och erfaren på att göra det skulle jag lämna in dem till någon skidverkstad. Det är mycket svårt att själv fixa en bra hängning som är jämn längs med hela stålkanten. Jag skiter helt i att hänga mina skidor, men alla tycker olika.
Kort sagt, det finns ingen anledning att bryna av översta och nedersta delen på stålkanterna längre.
Slipa på!