Slippa hyra

virtuase

Ny medlem
Slippa hyra
Jag kan verkligen ingenting om skidutrsutning och det som hör till. Jag åker dock skidor 1 eller två veckor om året.

Tidigare har jag alltid hyrt skidor men börjar nu fundera på att köp att par egna. Jag är inte ute efter någon superutrustning utan något som håller samma eller lite bättre klass som hyrskidorna.

Om det hjälper så håller jag mig oftast i pisten, åker i alla backar. Offpist händer väl ibland.

Har endast varit i alperna en gång annars så har det varit sälen med familjen som varit resmålet.

Vill helt enkelt ha tips på hur jag kan komma billigt undan men samtidigt få en skida som håller en hyfsad kvalitet.

Slippa hyra
Sök på forumet så hittar du massor av sånna här trådar och tusen bra svar på din fråga.

För att summera allt som står i de andra trådarna: Lägg ner mycket pengar på ett par snuskigt bra pjäxor! (om du inte redan har det...) En bra pjäxa med formgjuten sula är tusen gånger viktigare än skidan. Vid skidval så bör du hyra olika skidor några dagar och sedan köpa den som du tycker fungerar bäst.
Kolla även in skiddatabasen här på freeride för lite tips på skidval...

Slippa hyra
Fortsätt hyr!
Du har alltid fräscha grejer och kan byta till en annan kategori skidor om det har snöat en massa eller om du ska bränna pist.
Köp ett par bra pjäxor istället.

Slippa hyra
Jag skulle nog köpa skidor beroende på var du brukar hyra. En del av uthyrarna i Sverige och alperna har hyfsat bra och välskötta skidor men det finns också flera uthyrare som hyr ut ordentligt gamla, slitna, oslipade och t.o.m. felmonterade skidor. Hos dessa kan man ofta hyra finare skidor men kommer då endast upp i en klass som är "ok" och dessutom måste man betala ganska mycket pengar.
Mitt råd är nog att som Nojlas skrec i första hand köpa nya fina pjäxor men även fundera på att köpa ett par fräscha begagnade skidor alt. fjolårets från sport-conrad (men kanske då montera dem i Sverige). Exakt vilka skidor du i så fall ska ha kan du som sagt leta efter i forum och skiddatabas.

Slippa hyra
Får tacka för alla för råden hittils. Idag var jag dock inne i en butik som har lite rea innan nya prylar komemr in. Köpte mig ett par pjäxor som satt sjukt bra på foten.

Sedan fick jag lite tips på skidor, ett hett tip svar ett par Atomic Metron M9 för 2800kr (använda en säsong).

Är det ett bra pris, en skida som kan passa mig?

Tillbaka
Topp