Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Sliter pjäxorna mot varandra när jag åker - vad göra?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PederL" data-source="post: 1295752" data-attributes="member: 165477"><p>Nej alltså jag kan ju inte carva djupt med fötterna tätt (speciellt om det är brant), det är fysiskt omöjligt att skapa de vinklar som behövs. Och jag har även absolut störst tryck på ytterskidan, och för att vara ärlig så vet jag inte exakt i vilket läge jag skaver med stålkanten på insidan pjäxan men jag ser på pjäxorna att det händer (inget jag vet när det händer men får gissa). Tror det händer mer när det är hårt och brant. </p><p></p><p>Det jag menade tidigare var att jag sätter ibland noll tryck på innerskida och att jag till och med lyfter den lite oavsiktligt, och det kan vara då jag hyvlar pjäxan ibland? Noll tryck på innerskida tror jag generellt är fel teknik, kolla in en world cup tävling och se att de flesta åkarna sätter mest tryck på ytterskida men att de även utnyttjar innerskidan mot snön. I en bra carvingsväng ser man ju tydliga spår efter bägge skidorna. Med lite mer mellanrum mellan pjäxorna i svängen kanske man undviker denna kontakt stålkant/pjäxa, så värt att testa. Det är bara svårt att ändra en annars ganska bra carvingteknik (tycker jag att jag har), och min kanske lite för smala skidföring sitter i ryggmärgen numera men det är aldrig försent att bli ännu bättre i sin teknik förstås. </p><p></p><p>Till dess jag ändrat teknik som kanske avstyr problemet så har jag nu fäst tunn epoxyförstärkt kolfiber på insidan pjäxa och den verkar hålla även vid belastning (den ramlar inte av menar jag)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PederL, post: 1295752, member: 165477"] Nej alltså jag kan ju inte carva djupt med fötterna tätt (speciellt om det är brant), det är fysiskt omöjligt att skapa de vinklar som behövs. Och jag har även absolut störst tryck på ytterskidan, och för att vara ärlig så vet jag inte exakt i vilket läge jag skaver med stålkanten på insidan pjäxan men jag ser på pjäxorna att det händer (inget jag vet när det händer men får gissa). Tror det händer mer när det är hårt och brant. Det jag menade tidigare var att jag sätter ibland noll tryck på innerskida och att jag till och med lyfter den lite oavsiktligt, och det kan vara då jag hyvlar pjäxan ibland? Noll tryck på innerskida tror jag generellt är fel teknik, kolla in en world cup tävling och se att de flesta åkarna sätter mest tryck på ytterskida men att de även utnyttjar innerskidan mot snön. I en bra carvingsväng ser man ju tydliga spår efter bägge skidorna. Med lite mer mellanrum mellan pjäxorna i svängen kanske man undviker denna kontakt stålkant/pjäxa, så värt att testa. Det är bara svårt att ändra en annars ganska bra carvingteknik (tycker jag att jag har), och min kanske lite för smala skidföring sitter i ryggmärgen numera men det är aldrig försent att bli ännu bättre i sin teknik förstås. Till dess jag ändrat teknik som kanske avstyr problemet så har jag nu fäst tunn epoxyförstärkt kolfiber på insidan pjäxa och den verkar hålla även vid belastning (den ramlar inte av menar jag) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Sliter pjäxorna mot varandra när jag åker - vad göra?
Tillbaka
Topp