Slopar parken och behöver skidråd

rosenperla

Medlem
Just fått veta att man ska bli farsa och känner att jag vill överge parkåkningsskidorna efter 13år.
Har alltid kört med mittmonterad bindning och haft en längd mellan 176-182cm när jag valt skidor.

Min längd Och vikt: 183cm, 86kg.

Min första tanke var åt funcarving-hållet men ser man åt min åkning utanför parken så är jag mestadels i offpisten, så funderar på lite bredare skidor ändå. Kanske 90 och uppåt. Är lite här jag behöver hjälp. Jag vill ha skidor som klarar off pist men ändå goa i pistade backen. Gillar långa kontrollerande svängar och är en något avancerad åkare.

Damen min ska börja med skidåkning efter att ha kört bräda i många år så jag lär nog spendera en hel del i preparerade backar med henne. Ha gärna det i åtanke ifall dom bredaste laggen kanske är bäst, skönast o vackrast men är mer lämpliga utanför pisten, där jag förmodligen kommer hamna neråt 20-30% av gånger istället för 70-80% som jag egentligen vill. :)

De skidor jag kikat på är Salomon Q90/98/105 OCH Völkl Kendo (förra Årets och årets modeller) . Tar gärna alla tips jag kan få. Kommentera gärna om bra bindning. Har kikat på antingen griffon eller en jester :)

Pre Merci :)

Ska du bara ha ett par skidor beror det mycket på vad du själv prioriterar. Jag tycker att alldeles för många tänker fel när de väljer skidor och lägger lite för mycket vikt i vilken faktisk fördelning de har mellan olika typer av åkning. Även om du "bara" åker 20-30% offpist handlar det om vad du själv vill optimera för. Vill du ha en skida som går så bra som möjligt de andra 70-80 %:en av tiden och att du därmed får acceptera att de går sämre när du väl åker offpist? Eller accepterar du motsatsen, dvs att det blir aningen stort och brett i pisten under majoriteten av tiden, men att det å andra sidan går suveränt bra när du väl får en bra offpistrepa?

För min egen del är offpiståkningen värd MYCKET mer än piståkningen i upplevelsepoäng. Även om jag kan uppskatta att ligga och ladda pist så låren brinner så är det där åket i bra snö i skogen som jag sen kommer ihåg. Det är helt enkelt bra offpiståk som driver mig som skidåkare och som får mig att börja längta efter snö på höstkanten. För mig är därmed valet givet. "Hellre offpist i pisten än pist i offpisten", som det hade stått om det hade varit en bakrutedekal från Hobbex. Jag tar mycket hellre belastningen av att släpa runt på en lite för stor skida när det är åkning som jag kanske rent tidsmässigt gör mycket av, men som engagemangsmässigt av mig som skidåkare är av lågprioriterad art. Sen kan det vara trevligt att åka skidor med damen, men då är det ur ett mer socialt perspektiv.

Jag hade valt ett par offpistinriktade 105-112mm:are om jag vore du, och då med en modern shape som medger en montering nära TC. Ta något med en lekfull geometri, men med lite tryck i konstruktionen iom din vikt och du kommer få en skida som inte gör bort sig i pisten så länge man har rimliga förväntningar. Sen skulle jag också komplettera med en beggad tiprockad 90mm:are eller något liknande kanske som du kan välja de gånger du åker på resor där du vet att chansen för offpiståkning är minimal eller noll, tex på försäsongshelger.

Tillbaka
Topp