Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Slopestylens framtid
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1097010" data-attributes="member: 12152"><p>Det finns dessvärre en hel del poänger i den krönikan, men det är också ett ordentligt snedsteg som helhet. Slopestyle infördes inte på det olympiska programmet för att det var en mogen, etablerad traditionell vintertävlingsidrott, utan för att IOK kände ett behov av förnyelse för att nå ut med vinter-OS till en yngre publik. Och för att få den yngre publiken med bas i livstilssporter att känna sig delaktiga i ett annars väldigt traditionsbundet arrangemang. Slopestyle och BigAir av idag är en elitidrott och det går inte att nå toppen idag utan att satsa riktigt fullt ut. Nivån idag är verkligen helt stört hög jämfört med för bara ett par år sedan. MEN... i livstilssporter är upplevelsen i centrum, vilket också föga förvånande visar sig i intervjuer och beteende bland utövarna. Det är ett fullständigt feltänk att tro att en slopestyletävling ska falla inom samma kategori som alpin skidåkning och längdåkning, eftersom grundanledningen till att det finns på det olympiska programmet är att den INTE gör det. </p><p></p><p>Sen håller jag definitivt med om problemen med bedömningar. Nu är jag inte någon jibber, men det var otroligt svårt att i förväg gissa sig till vad vissa åkare skulle får för poäng. En del åk som kändes som klockrena och med inslag av kreativitet som jag personligen tyckte skulle rankas högt hamnade långt ner och det var också tvärtom att en del ganska tråkiga, men felfria standardprestationer som hamnade högt i listan. Det finns en uppenbar risk att sporten i OS-sammanhang på sikt hamnar i "twister-twister-spread-fällan" som puckel tidigare hade fastnat i. Och där vill väl ingen hamna. Det är bara att inse att en bedömningssport med så många ingående element aldrig kan bli helt rättvis och i någon mån alltid kommer att bli en uppvisningsidrott.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1097010, member: 12152"] Det finns dessvärre en hel del poänger i den krönikan, men det är också ett ordentligt snedsteg som helhet. Slopestyle infördes inte på det olympiska programmet för att det var en mogen, etablerad traditionell vintertävlingsidrott, utan för att IOK kände ett behov av förnyelse för att nå ut med vinter-OS till en yngre publik. Och för att få den yngre publiken med bas i livstilssporter att känna sig delaktiga i ett annars väldigt traditionsbundet arrangemang. Slopestyle och BigAir av idag är en elitidrott och det går inte att nå toppen idag utan att satsa riktigt fullt ut. Nivån idag är verkligen helt stört hög jämfört med för bara ett par år sedan. MEN... i livstilssporter är upplevelsen i centrum, vilket också föga förvånande visar sig i intervjuer och beteende bland utövarna. Det är ett fullständigt feltänk att tro att en slopestyletävling ska falla inom samma kategori som alpin skidåkning och längdåkning, eftersom grundanledningen till att det finns på det olympiska programmet är att den INTE gör det. Sen håller jag definitivt med om problemen med bedömningar. Nu är jag inte någon jibber, men det var otroligt svårt att i förväg gissa sig till vad vissa åkare skulle får för poäng. En del åk som kändes som klockrena och med inslag av kreativitet som jag personligen tyckte skulle rankas högt hamnade långt ner och det var också tvärtom att en del ganska tråkiga, men felfria standardprestationer som hamnade högt i listan. Det finns en uppenbar risk att sporten i OS-sammanhang på sikt hamnar i "twister-twister-spread-fällan" som puckel tidigare hade fastnat i. Och där vill väl ingen hamna. Det är bara att inse att en bedömningssport med så många ingående element aldrig kan bli helt rättvis och i någon mån alltid kommer att bli en uppvisningsidrott. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Slopestylens framtid
Tillbaka
Topp