Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Smal fot, vilken pjäxa?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 1299180" data-attributes="member: 33485"><p>Läst anges normalt i referensstorleken 26.5, det skalas sedan, i regel, 2mm per storlek. En 25.5 läst 98mm är alltså 96mm.</p><p></p><p>Jag har 94mm (smalare foten) läst på 27Xmm (längre foten) långa fötter. Det finns inga pjäxor förutom raceskor med andra ord. Jag har 25.5 på samtliga av mina pjäxor för att få ner lästen och volymen så att jag sitter fast och arbetar fram den platsen jag kan på längden. Jag kan inte påstå att det är rätt väg att gå för alla eller att jag har gott om plats för mina tår men det är i princip den enda chansen jag har att sitta fast i en pjäxa.</p><p></p><p>Jag har däremot aldrig (nåja, förutom en gång) haft ont i tårna, fått blånagel eller liknande. Det viktigaste är att foten sitter ordentligt fast, gör den det spelar det inte längre så stor roll hur mycket plats tårna har eftersom dessa inte kan röra sig i längsledd och slå i skalet.</p><p></p><p>Läst och längdmått (med både belastad och obelastad fot) är en del av informationen som behövs för att göra ett informerat pjäxköp. Hur foten beter sig under belastning med eventuella snedställningar, rörlighet i fotled, fotens generella form, volym osv. är alla viktiga parametrar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 1299180, member: 33485"] Läst anges normalt i referensstorleken 26.5, det skalas sedan, i regel, 2mm per storlek. En 25.5 läst 98mm är alltså 96mm. Jag har 94mm (smalare foten) läst på 27Xmm (längre foten) långa fötter. Det finns inga pjäxor förutom raceskor med andra ord. Jag har 25.5 på samtliga av mina pjäxor för att få ner lästen och volymen så att jag sitter fast och arbetar fram den platsen jag kan på längden. Jag kan inte påstå att det är rätt väg att gå för alla eller att jag har gott om plats för mina tår men det är i princip den enda chansen jag har att sitta fast i en pjäxa. Jag har däremot aldrig (nåja, förutom en gång) haft ont i tårna, fått blånagel eller liknande. Det viktigaste är att foten sitter ordentligt fast, gör den det spelar det inte längre så stor roll hur mycket plats tårna har eftersom dessa inte kan röra sig i längsledd och slå i skalet. Läst och längdmått (med både belastad och obelastad fot) är en del av informationen som behövs för att göra ett informerat pjäxköp. Hur foten beter sig under belastning med eventuella snedställningar, rörlighet i fotled, fotens generella form, volym osv. är alla viktiga parametrar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Smal fot, vilken pjäxa?
Tillbaka
Topp