Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Smala stighudar till breda skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1056182" data-attributes="member: 12152"><p>Det går även att göra huden lite för lång och sen lägga den i lite slalommönster längs skidan. Dvs att man lägger den nära kanten längst upp, sen långsamt svänger över den till andra kanten och sen över igen. Är det hudar i lite mjukare material blir det ganska bra faktiskt. </p><p></p><p>Jag använder nästan enbart lite smalare hudar numera ska sägas och jag lägger på dom i mitten av skidan bara. När jag åker i större berg framförallt gillar jag tryggheten av att ha ett par hudar i ryggan hela tiden. Det gäller i synnerhet i områden där man inte är helt hemmastadd utan utforskar berget. Skulle man köra fel eller hamna i en dead-end någonstans så är det betydligt bekvämare att ha ett par hudar med sig än att inte ha det, och att ha fullbreddshudar i ryggan jämnt väger ju bly onödan. Det har hänt massvis med gånger att man får syn på nåt kul åk som man vill gå upp till och det fungerar förvånansvärt bra även med 80-90mm-hudar på skidor en bit över 110mm. Är det betong blir det lurigt, men då är det å andra sidan nästan bättre att slänga upp skidorna på axeln och knata till fots istället. Undantaget är skare som bär skidorna, men brister för pjäxor, men det är inte direkt ofta det är så.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1056182, member: 12152"] Det går även att göra huden lite för lång och sen lägga den i lite slalommönster längs skidan. Dvs att man lägger den nära kanten längst upp, sen långsamt svänger över den till andra kanten och sen över igen. Är det hudar i lite mjukare material blir det ganska bra faktiskt. Jag använder nästan enbart lite smalare hudar numera ska sägas och jag lägger på dom i mitten av skidan bara. När jag åker i större berg framförallt gillar jag tryggheten av att ha ett par hudar i ryggan hela tiden. Det gäller i synnerhet i områden där man inte är helt hemmastadd utan utforskar berget. Skulle man köra fel eller hamna i en dead-end någonstans så är det betydligt bekvämare att ha ett par hudar med sig än att inte ha det, och att ha fullbreddshudar i ryggan jämnt väger ju bly onödan. Det har hänt massvis med gånger att man får syn på nåt kul åk som man vill gå upp till och det fungerar förvånansvärt bra även med 80-90mm-hudar på skidor en bit över 110mm. Är det betong blir det lurigt, men då är det å andra sidan nästan bättre att slänga upp skidorna på axeln och knata till fots istället. Undantaget är skare som bär skidorna, men brister för pjäxor, men det är inte direkt ofta det är så. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Smala stighudar till breda skidor
Tillbaka
Topp