Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Smalbens-problematik
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1264774" data-attributes="member: 12152"><p>Gelplattor har inte alls samma effekt för mig. Inte ens nära, även om det ger en viss lindring och kan vara ganska skönt att använda om man väl har fått problem. Vadbensskydd däremot sprider ut och flyttar hela belastningskraften framförallt från bakvikt, vilket ofta är orsaken till problemen även på framsidan för mig i alla fall. Man kan prata om att stå rätt på skidorna och teknik hit och teknik dit, men i praktiken i åkning både i pist och utanför så är det omöjligt att komma ifrån att man slänger på bakvikt lite här och där när det stökar till sig. För många är det just den typen av manövrar som man inte alls tänker på som i längden ger problem i underbenen.</p><p></p><p>Atomics variant som nämns ovan har jag inte sett innan, men dom ser väldigt snarlika ut i form i vad jag och flera av mina åkpolare har kört med i runt 20 år. Sen vet jag inte hur hårda dom är, men i mina kretsar görs skydden av s.k. ortopedisk plast eller Aquaplast vilket innebär ett material som liknar det värmeformbara material som finns i det undre lagret tex i Sidas/Comformables formgjutna sulor. Jag tror att det används som ett ett alternativ till gips vid enklare frakturer, men det kan du ta med en nypa salt. Jag har lyckats få lite restbitar från någon form av ortopedteknisk mottagning eller avdelning på ett sjukhus efter lite nån-känner-nån-som-känner-nån osv, men annars är det förmodligen svindyrt som allt annat som är riktat till vården (principen 10x rimligt pris gäller när det är skattepengar som ska betala i vanlig ordning).</p><p></p><p>Man tar en rektangulär bit och lägger i kokande vatten. Under tiden det värmer markerar du kanten på innerskon på vaden med en penna. Lägg sedan den varma plattan (inte direkt från kok dock såklart, men den ska vara tillräckligt varm för att vara mjuk) på vaden så att halva är nedanför pennstrecket och halva ovanför. Låt stelna och forma sedan så att plattan når knappt hälften runt benet med något avsmalnande form nedåt.</p><p>När man åker sen behöver skyddet hållas på plats i höjdled eftersom det tenderar att krypa uppåt. I inpassningsstadiet är det bäst att tejp fast det. När man sen har hittat rätt position och form gör du antingen en enkel loop av nåt litet spännband som du kan trä powerstrappen igenom, eller också går du på finvarianten och sätter dit "klickspänne" så att du enkelt kan ta av och på skydden.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1264774, member: 12152"] Gelplattor har inte alls samma effekt för mig. Inte ens nära, även om det ger en viss lindring och kan vara ganska skönt att använda om man väl har fått problem. Vadbensskydd däremot sprider ut och flyttar hela belastningskraften framförallt från bakvikt, vilket ofta är orsaken till problemen även på framsidan för mig i alla fall. Man kan prata om att stå rätt på skidorna och teknik hit och teknik dit, men i praktiken i åkning både i pist och utanför så är det omöjligt att komma ifrån att man slänger på bakvikt lite här och där när det stökar till sig. För många är det just den typen av manövrar som man inte alls tänker på som i längden ger problem i underbenen. Atomics variant som nämns ovan har jag inte sett innan, men dom ser väldigt snarlika ut i form i vad jag och flera av mina åkpolare har kört med i runt 20 år. Sen vet jag inte hur hårda dom är, men i mina kretsar görs skydden av s.k. ortopedisk plast eller Aquaplast vilket innebär ett material som liknar det värmeformbara material som finns i det undre lagret tex i Sidas/Comformables formgjutna sulor. Jag tror att det används som ett ett alternativ till gips vid enklare frakturer, men det kan du ta med en nypa salt. Jag har lyckats få lite restbitar från någon form av ortopedteknisk mottagning eller avdelning på ett sjukhus efter lite nån-känner-nån-som-känner-nån osv, men annars är det förmodligen svindyrt som allt annat som är riktat till vården (principen 10x rimligt pris gäller när det är skattepengar som ska betala i vanlig ordning). Man tar en rektangulär bit och lägger i kokande vatten. Under tiden det värmer markerar du kanten på innerskon på vaden med en penna. Lägg sedan den varma plattan (inte direkt från kok dock såklart, men den ska vara tillräckligt varm för att vara mjuk) på vaden så att halva är nedanför pennstrecket och halva ovanför. Låt stelna och forma sedan så att plattan når knappt hälften runt benet med något avsmalnande form nedåt. När man åker sen behöver skyddet hållas på plats i höjdled eftersom det tenderar att krypa uppåt. I inpassningsstadiet är det bäst att tejp fast det. När man sen har hittat rätt position och form gör du antingen en enkel loop av nåt litet spännband som du kan trä powerstrappen igenom, eller också går du på finvarianten och sätter dit "klickspänne" så att du enkelt kan ta av och på skydden. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Smalbens-problematik
Tillbaka
Topp