Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Smarta kläder..helst snygga oxå :P
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="EricNorrlander" data-source="post: 431311" data-attributes="member: 62640"><p>Eric (9 år) är otroligt varm av sig, svettas vid minsta ansträngning, så vi har verkligen letat bra jackor. Vi har haft jackor från Peak, Cross och North Face. Nu har vi turen att vara med i utprovning av nya material och funktionskläder för barn och ungdomar, Gneis. Det vi hittills testat har varit skalplagg och underställ samt tre olika typer av ytterjackor. Inget har varit 100 % perfekt, men genom ett nära samarbete med konstruktören så förbättrar de plaggen.</p><p>Eric har åkt skidor i en jacka med isolering typ Primaloft och det har funkat super. Han har både en med yttertyg och membran som klarar 10000+ mm och en med ett supertunt tyg (DWR behandlat) som visserligen klarar regn och snö när det är nyimpregnerat, men mest är tänkt som förstärkningsjacka eller vid temperaturer kring nollan och ned till -5 vid torra förhållanden.</p><p>Jag har en likadan jacka och behöver oftast inte mer än en t-shirt vid -5 grader (förutsatt att man rör på sig) Jackorna vi haft är så lätta och komprimeringsbara att man utan problem kan ha en extra med ett tunnare yttertyg med sig som förstärkning i ryggan.</p><p></p><p>Vi har också kikat på Sweet och Norrøna och tycker nog att Sweet har bäst utbud i förhållande till vad man betalar. Riktigt snygga mönster har de också, tygerna verkar vara av en slitstark kvalitet, och genom GoreTex stämpeln kan man nog räkna med att de ska hålla bra kvalitet (jag har själv haft olika GoreTex i snart 20 år) och ingen av jackorna har gått sönder i materialuppbyggnaden.</p><p></p><p>Jag skulle nog satsa på Ullfrotté underst (ett par olika gramvikter), och en tunn jacka med typ "primaloft" isolering och en skaljacka av bra kvalitet som man kan ha vår/höst samt kalla sommardagar. Ullfrottén heter (Woolpower numera tror jag) finns i flera olika gramvikter, köp några olika så att du kan variera efter aktivitet och temperatur. Jag gissar att Du klarar dig med en 200 och 400g Ullfrotté och skaljacka när du skidar av egen kraft. Primaloft thermojacka under pauserna för att behålla värmen.</p><p></p><p>Hoppas det hjälpte något.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="EricNorrlander, post: 431311, member: 62640"] Eric (9 år) är otroligt varm av sig, svettas vid minsta ansträngning, så vi har verkligen letat bra jackor. Vi har haft jackor från Peak, Cross och North Face. Nu har vi turen att vara med i utprovning av nya material och funktionskläder för barn och ungdomar, Gneis. Det vi hittills testat har varit skalplagg och underställ samt tre olika typer av ytterjackor. Inget har varit 100 % perfekt, men genom ett nära samarbete med konstruktören så förbättrar de plaggen. Eric har åkt skidor i en jacka med isolering typ Primaloft och det har funkat super. Han har både en med yttertyg och membran som klarar 10000+ mm och en med ett supertunt tyg (DWR behandlat) som visserligen klarar regn och snö när det är nyimpregnerat, men mest är tänkt som förstärkningsjacka eller vid temperaturer kring nollan och ned till -5 vid torra förhållanden. Jag har en likadan jacka och behöver oftast inte mer än en t-shirt vid -5 grader (förutsatt att man rör på sig) Jackorna vi haft är så lätta och komprimeringsbara att man utan problem kan ha en extra med ett tunnare yttertyg med sig som förstärkning i ryggan. Vi har också kikat på Sweet och Norrøna och tycker nog att Sweet har bäst utbud i förhållande till vad man betalar. Riktigt snygga mönster har de också, tygerna verkar vara av en slitstark kvalitet, och genom GoreTex stämpeln kan man nog räkna med att de ska hålla bra kvalitet (jag har själv haft olika GoreTex i snart 20 år) och ingen av jackorna har gått sönder i materialuppbyggnaden. Jag skulle nog satsa på Ullfrotté underst (ett par olika gramvikter), och en tunn jacka med typ "primaloft" isolering och en skaljacka av bra kvalitet som man kan ha vår/höst samt kalla sommardagar. Ullfrottén heter (Woolpower numera tror jag) finns i flera olika gramvikter, köp några olika så att du kan variera efter aktivitet och temperatur. Jag gissar att Du klarar dig med en 200 och 400g Ullfrotté och skaljacka när du skidar av egen kraft. Primaloft thermojacka under pauserna för att behålla värmen. Hoppas det hjälpte något. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Smarta kläder..helst snygga oxå :P
Tillbaka
Topp