Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Snabb fråga om valla
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1035890" data-attributes="member: 12152"><p>Jag håller med Vattendroppe här. Det är inte så noga på friåkningsgrejor. Smält på valla över hela brädan/skidorna med ett strykjärn inställt strax under rykgränsen. Låt svalna. Sickla om du är noga, annars är det bara att köra. Mättningar, temperaturvalda glidvallor osv är helt överkurs. Iofs kan jag ju förstå att man vill ha bästa möjliga glid på en snowboard iom att man inte har stavar att staka sig fram med. Sickla i så fall och borsta sedan grundligt bort all överflödig valla. Men att mätta i flera omgångar behövs inte. Det är tom omdiskuterat i längdskidsammanhang numera huruvida det har någon mätbar effekt att valla glidvalla i flera lager. </p><p></p><p>Enda anledningen till att jag sicklar alpinskidor är att det inte känns bra att sprida för mycket valla i naturen. Det tar 2-3 åk att åka bort det annars, men som sagt så är det ju bättre att överflödig valla hamnar i avfallshanteringen än att det rinner iväg med smältsnön på våren.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1035890, member: 12152"] Jag håller med Vattendroppe här. Det är inte så noga på friåkningsgrejor. Smält på valla över hela brädan/skidorna med ett strykjärn inställt strax under rykgränsen. Låt svalna. Sickla om du är noga, annars är det bara att köra. Mättningar, temperaturvalda glidvallor osv är helt överkurs. Iofs kan jag ju förstå att man vill ha bästa möjliga glid på en snowboard iom att man inte har stavar att staka sig fram med. Sickla i så fall och borsta sedan grundligt bort all överflödig valla. Men att mätta i flera omgångar behövs inte. Det är tom omdiskuterat i längdskidsammanhang numera huruvida det har någon mätbar effekt att valla glidvalla i flera lager. Enda anledningen till att jag sicklar alpinskidor är att det inte känns bra att sprida för mycket valla i naturen. Det tar 2-3 åk att åka bort det annars, men som sagt så är det ju bättre att överflödig valla hamnar i avfallshanteringen än att det rinner iväg med smältsnön på våren. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Snabb fråga om valla
Tillbaka
Topp