Snabb hjälp snälla! Längd på K2 Superstitious?

IMaria

Ny medlem
Jag har precis beslutat mig för att köpa ett par K2 Superstitious och har hittat en kampanj som går ut inom ett dygn. Jag inser nu att jag är osäker på om skidan kommer ut i en längd som passar mig. Jag behöver därför era åsikter så jag kan fatta ett snabbt beslut!

Jag är 177 cm och väger ca 63 kg. Jag är van att åka på lite kortare skidor (ca 165-170) eftersom att jag oftast väljer att åka på rena pistskidor med kort radie. Jag skulle klassa mig som en avancerad, hyfsat aggressiv åkare med bra teknik i pisten. Jag prioriterar ofta teknik och mycket svänger framför hög hastighet. Jag tänkte nu försöka bli bättre även utanför pisten.

Den längsta varianten av K2 Superstitious är 167 cm som jag har förstått det. Det jag helt enkelt undrar är om den är för kort för mig eller om ni tror att det kan funka?

TACK TACK TACK om ni vill hjälpa mig, och som sagt det är bråttom!

Om offpist är prio, tycker jag att du ska välja skidor som är minst lika långa som du själv är. Sedan är det naturligtvis hur hårda/mjuka skidorna är som avgör. Om skidorna har rocker kan du gå upp lite i längd.
Jag känner dock inte till just K2 Superstitious, men jag tror att du kan välja skidor som är ca: 98-105mm i midjan för bättre bärighet i lössnö. Skidorna kommer även att fungerar bra i pisten.

Lycka till i dit skidval.

/s

Om du kört på 165-170 cm skidor innan ser jag inga problem med att köra 167 denna gång. Då dessa har all-terrrain rocker, en rätt subtil rocker, påverkar det inte ditt längdval speciellt mycket

Denna https://www.freeride.se/content/92/ kan ge lite vägledning också.

Senast ändrad:
Hej,
Uppfattar superstitious (84 mm under foten?) mest som en pistskida och då funkar ju 167 cm för dig. För lite mer fokus på offpisten, som andra redan påpekar, kan det vara lämpligare att välja lagg med minimum din egen kroppslängd och något bredare under foten, och då finns det tyvärr många att välja mellan.
Herrskidan K2 Rictor 90 177 cm kan kanske vara ett alternativ, men det var båttom förstod jag...
/A

Tillbaka
Topp