Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Snälla hjälp oss!Juniorskidor eller senior?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 613953" data-attributes="member: 13863"><p>Hej!</p><p></p><p>Generellt sett är hon för tung för en juniorskida men det beror naturligtvis på hur duktig hon är och inte minst hur duktig hon kommer att bli och var och hur mycket hon kommer att åka. </p><p></p><p>När hon passerat det första nybörjarstadiet och vill åka på skär i lite branta backar är en skida på omkring 150 - 155 cm lämplig för piståkning. Det ni första hand bör titta på är tjejskidor i dessa längder.</p><p></p><p>Om ni inte kan något om skidor avråder jag absolut att köpa något på Blocket eller liknande. Bättre då att exempelvis köpa ett par begagnade hyrskidor eller liknande i en skidanläggning där ni kan få kompetent hjälp att välja skida och sannolikt också möjligthet att provåka.</p><p></p><p>En juniorskida är i allmänhet mycket enklare uppbyggd än en seniorskida och betydligt mjukare för att passa lätta åkare. Om en för tung åkare kör på juniorskida kommer den att kännas sladdrig i lite högre farter, dåligt grepp på hårt underlag och en större risk att den helt enkelt går sönder!</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 613953, member: 13863"] Hej! Generellt sett är hon för tung för en juniorskida men det beror naturligtvis på hur duktig hon är och inte minst hur duktig hon kommer att bli och var och hur mycket hon kommer att åka. När hon passerat det första nybörjarstadiet och vill åka på skär i lite branta backar är en skida på omkring 150 - 155 cm lämplig för piståkning. Det ni första hand bör titta på är tjejskidor i dessa längder. Om ni inte kan något om skidor avråder jag absolut att köpa något på Blocket eller liknande. Bättre då att exempelvis köpa ett par begagnade hyrskidor eller liknande i en skidanläggning där ni kan få kompetent hjälp att välja skida och sannolikt också möjligthet att provåka. En juniorskida är i allmänhet mycket enklare uppbyggd än en seniorskida och betydligt mjukare för att passa lätta åkare. Om en för tung åkare kör på juniorskida kommer den att kännas sladdrig i lite högre farter, dåligt grepp på hårt underlag och en större risk att den helt enkelt går sönder! /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Snälla hjälp oss!Juniorskidor eller senior?
Tillbaka
Topp