Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Snitt-snömängd på olika ställen i alperna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="carvingkimbo" data-source="post: 330500" data-attributes="member: 15609"><p>Tämligen ointressant statistik irl. Fast å andra sidan, vem är jag att komma och mästra, min gamla h..a?</p><p>Vi går mot ett annorlunda klimat, gentemot vad vi 70-talister är uppväxta med. Detta verkar för Alpernas vidkommande innebära en slags förskjuten "verklig vinter" med mycket av vad det innebär. Samtidigt vet vi så oerhört lite om hur klimatutvecklingen fortskrider inom en nära framtid. Somliga menar att det vi skådat de senaste 7-8 åren inte behöver följa en trend, utan kan rymmas inom slumpens outgrundliga regelbundenhet. För att göra detta till en "icke politiskt korrekt, nyanserad analys" och komma till det jag vill säga, så -ja, den totala beräknade, bokförda nederbörden i termer av mm av snö varierar mellan vissa orter ung. så som du beskriver, men -andra faktorer spelar in om det gäller frågan om var du vill chansa på att lägga dina surt förvärvade slantar på att resa till.</p><p>T ex Chamonix, som vi alla har en särskild relation till, har under de senaste 7-8 åren haft några förhållandevis sett "dåliga vintrar". Detta betyder inte nödvändigtvis att det är "waste of f.....g time" att åka dit. Skillnaden gentemot förr är att det krävs lite extra för att få åka puder varje dag av säsongen.</p><p>Är då det bra eller dåligt? En fråga som man kan lägga in flera aspekter i. För de som faktiskt uppskattar orört puder är det kanske otippat nog i ett längre perspektiv bra. </p><p>Varför då, kan man ju fråga sig? Jag hävdar att det inom en inte alltför lång framtid innebär att det kommer att skilja "agnarna från vetet". Fler människor kommer besviket att inse att något kallt, orört puder inom stavlängds räckhåll från liften, inte längre är en realitet i Alperna. Dessa kommer då inte längre att ta upp plats för dem som fortfarande är beredda att satsa lite svett, flås och adrenalin på att få uppleva detta och då är i en numerär minoritet, jämfört med idag. Dvs, det kommer vara färre som konkurerar om det lilla. Alltså mao, bättre förutsättningar för dig och mig!</p><p></p><p>Vad fan ville jag säga med detta då? Jo, visst har den genomsnittliga nederbörden i form av snö betydelse, men bland de höga bergen kan man (nästan) alltid hitta bra snö.</p><p></p><p>Tack för ordet.</p><p></p><p>/K</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="carvingkimbo, post: 330500, member: 15609"] Tämligen ointressant statistik irl. Fast å andra sidan, vem är jag att komma och mästra, min gamla h..a? Vi går mot ett annorlunda klimat, gentemot vad vi 70-talister är uppväxta med. Detta verkar för Alpernas vidkommande innebära en slags förskjuten "verklig vinter" med mycket av vad det innebär. Samtidigt vet vi så oerhört lite om hur klimatutvecklingen fortskrider inom en nära framtid. Somliga menar att det vi skådat de senaste 7-8 åren inte behöver följa en trend, utan kan rymmas inom slumpens outgrundliga regelbundenhet. För att göra detta till en "icke politiskt korrekt, nyanserad analys" och komma till det jag vill säga, så -ja, den totala beräknade, bokförda nederbörden i termer av mm av snö varierar mellan vissa orter ung. så som du beskriver, men -andra faktorer spelar in om det gäller frågan om var du vill chansa på att lägga dina surt förvärvade slantar på att resa till. T ex Chamonix, som vi alla har en särskild relation till, har under de senaste 7-8 åren haft några förhållandevis sett "dåliga vintrar". Detta betyder inte nödvändigtvis att det är "waste of f.....g time" att åka dit. Skillnaden gentemot förr är att det krävs lite extra för att få åka puder varje dag av säsongen. Är då det bra eller dåligt? En fråga som man kan lägga in flera aspekter i. För de som faktiskt uppskattar orört puder är det kanske otippat nog i ett längre perspektiv bra. Varför då, kan man ju fråga sig? Jag hävdar att det inom en inte alltför lång framtid innebär att det kommer att skilja "agnarna från vetet". Fler människor kommer besviket att inse att något kallt, orört puder inom stavlängds räckhåll från liften, inte längre är en realitet i Alperna. Dessa kommer då inte längre att ta upp plats för dem som fortfarande är beredda att satsa lite svett, flås och adrenalin på att få uppleva detta och då är i en numerär minoritet, jämfört med idag. Dvs, det kommer vara färre som konkurerar om det lilla. Alltså mao, bättre förutsättningar för dig och mig! Vad fan ville jag säga med detta då? Jo, visst har den genomsnittliga nederbörden i form av snö betydelse, men bland de höga bergen kan man (nästan) alltid hitta bra snö. Tack för ordet. /K [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Snitt-snömängd på olika ställen i alperna?
Tillbaka
Topp