Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Snitt-snömängd på olika ställen i alperna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Rydellen" data-source="post: 331391" data-attributes="member: 59533"><p>Skare</p><p>Tack för infon! skiclub var en riktig hit..Där fanns info om alla intressanta alporter och förhoppningsvis är dessa iaf riktiga :D</p><p>Det enda man kunde önskat är att dem slänger upp en graf över temperaturer också för MT Blanc är lite högre än de flesta andra och ger ett ganska missvisande resultat men självklart fungerar det att jämföra likvärdiga orter med dessa grafer.</p><p>EDIT: Såg nu att dem skrev "upper slopes" och inte "summit".</p><p></p><p>Tack åter igen!</p><p></p><p>ps. <a href="http://members.aol.com/crockeraf/" target="_blank">http://members.aol.com/crockeraf/</a> är ju helt otroligt intressant och bra! Hoppas på en europeisk motsvarighet snart...Jag tar itne hand om det, sån nörd är jag inte...eller? ds</p><p></p><p>Har lyckats konstatera att för att bygga en bas på 1 meter i konstanta minusgrader krävs det ca: 3,3 meter snö. Detta varierar på vätskeinnehåll i snön mm men generellt uträknat med både europeiska och nordamerikanska orter som grund stämmer detta. </p><p></p><p>För de orter jag testat som haft frekventa temperatursvängningar som tex: WHistler i år, krävs ca: 3,6 meter snö för 1 meter bestående bas. </p><p></p><p>Om jag tillämpar detta på tex: Andermatt i år så får jag ut att Andermatt fått ca: 12 meter snö på toppen! wow!? Skillnaden mot de nordamerikanska orterna som stoltserar med 10 meter/år är att andermatt oftast inte får i närheten lika mycket på mittstation och i byn som på toppen ( Generellt för högre fjäll ). Men hur mycket tror ni det skiljer? Är det så mycket som hälften på mittstation och en 1/3 i byn? Säg 3000m topp, 2200m mittstation, 1400 m by.</p><p></p><p>Svårt att jämföra nordamerika mot alperna. Men i alperna kan du oftast hitta kvalitetsnö på höga höjder. I nordamerika är du beroende av att snöförrådet fylls på konstant eftersom ytorna är mindre och topparna lägre ( större temperaturväxlignar, generellt, inte alperna i år :D).</p><p></p><p>Nu gäller det bara att försöka bestämma sig för vad man tycker låter bäst inför nästa vinter. </p><p></p><p>Rydellen</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Rydellen, post: 331391, member: 59533"] Skare Tack för infon! skiclub var en riktig hit..Där fanns info om alla intressanta alporter och förhoppningsvis är dessa iaf riktiga :D Det enda man kunde önskat är att dem slänger upp en graf över temperaturer också för MT Blanc är lite högre än de flesta andra och ger ett ganska missvisande resultat men självklart fungerar det att jämföra likvärdiga orter med dessa grafer. EDIT: Såg nu att dem skrev "upper slopes" och inte "summit". Tack åter igen! ps. [URL]http://members.aol.com/crockeraf/[/URL] är ju helt otroligt intressant och bra! Hoppas på en europeisk motsvarighet snart...Jag tar itne hand om det, sån nörd är jag inte...eller? ds Har lyckats konstatera att för att bygga en bas på 1 meter i konstanta minusgrader krävs det ca: 3,3 meter snö. Detta varierar på vätskeinnehåll i snön mm men generellt uträknat med både europeiska och nordamerikanska orter som grund stämmer detta. För de orter jag testat som haft frekventa temperatursvängningar som tex: WHistler i år, krävs ca: 3,6 meter snö för 1 meter bestående bas. Om jag tillämpar detta på tex: Andermatt i år så får jag ut att Andermatt fått ca: 12 meter snö på toppen! wow!? Skillnaden mot de nordamerikanska orterna som stoltserar med 10 meter/år är att andermatt oftast inte får i närheten lika mycket på mittstation och i byn som på toppen ( Generellt för högre fjäll ). Men hur mycket tror ni det skiljer? Är det så mycket som hälften på mittstation och en 1/3 i byn? Säg 3000m topp, 2200m mittstation, 1400 m by. Svårt att jämföra nordamerika mot alperna. Men i alperna kan du oftast hitta kvalitetsnö på höga höjder. I nordamerika är du beroende av att snöförrådet fylls på konstant eftersom ytorna är mindre och topparna lägre ( större temperaturväxlignar, generellt, inte alperna i år :D). Nu gäller det bara att försöka bestämma sig för vad man tycker låter bäst inför nästa vinter. Rydellen [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Snitt-snömängd på olika ställen i alperna?
Tillbaka
Topp