Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Snö och lavinläget i Alperna (och resten av världen) just nu.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="lennartberggren" data-source="post: 1031771" data-attributes="member: 62588"><p>Nä det är klart, det som är säkert kan släppa en timme senare när det blivit varmare, det vanligaste scenariot. Men om det ligger ett helt orört snötäcke precis på gränsen till att släppa jämfört med ett snötäcke som inte har släppt trots att folk har åkt på det, så säger sunda förnuftet att det senare är mer stabilt än det förra, om allt annat är identiskt alltså. Så det faktum att folk har åkt tidigare är ju en variabel att ta hänsyn till. Det var inte den enda variabeln jag kollade efter igår. </p><p>Men skit i allt, om man inte har erfarenhet och själv kan känna efter med staven tex och avgöra hur snön är och väga risker eller hålla rätt på syd och nordsidor eller hur brant sluttningen är eller var det kan ha byggt upp snö etc ska man givetvis aldrig ge sig ut utanför pisten. Det är ju grundrådet. Är det någon som har trott att jag menat något annat, vilket det tydligen är..., så beklagar jag det. Jag trodde att läsarna på freeride-forumet var några som i varje fall har åkt en del annanstans än bara Kisa-backen, vilket är det enda jag har erfarenhet av.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="lennartberggren, post: 1031771, member: 62588"] Nä det är klart, det som är säkert kan släppa en timme senare när det blivit varmare, det vanligaste scenariot. Men om det ligger ett helt orört snötäcke precis på gränsen till att släppa jämfört med ett snötäcke som inte har släppt trots att folk har åkt på det, så säger sunda förnuftet att det senare är mer stabilt än det förra, om allt annat är identiskt alltså. Så det faktum att folk har åkt tidigare är ju en variabel att ta hänsyn till. Det var inte den enda variabeln jag kollade efter igår. Men skit i allt, om man inte har erfarenhet och själv kan känna efter med staven tex och avgöra hur snön är och väga risker eller hålla rätt på syd och nordsidor eller hur brant sluttningen är eller var det kan ha byggt upp snö etc ska man givetvis aldrig ge sig ut utanför pisten. Det är ju grundrådet. Är det någon som har trott att jag menat något annat, vilket det tydligen är..., så beklagar jag det. Jag trodde att läsarna på freeride-forumet var några som i varje fall har åkt en del annanstans än bara Kisa-backen, vilket är det enda jag har erfarenhet av. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Snö och lavinläget i Alperna (och resten av världen) just nu.
Tillbaka
Topp