Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Snö och lavinläget i Alperna (och resten av världen) just nu.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hawk100" data-source="post: 1033112" data-attributes="member: 15720"><p>Hemma efter en långhelg i Verbier. Kan konstatera att det är ca 50-100 cm mindre snö än en bra säsong. Dock absolut ingen katastrof enligt min mening. Visst blev det några tråkiga jack under skidorna, men jag tyckte inte att brist på snö hindrade åkningen. Då var det värre med osäkerheten om snön skulle sitta kvar eller ej. Snacket i byn var att snön sitter ganska bra i alla väderstreck under ca 2200 m, vilket stämmer bra med situationen vid de provgropar vi grävde (kan självklart se annorlunda ut på andra sluttningar.)</p><p>Mellan 2200 och ca 3000 verkar det vara riktigt riktigt farligt på framförallt nordsidor, (sydsidor är enligt snacket bättre hopfrusna). Över 3000 m sägs snön vara stabilare igen. Jag kan naturligtvis inte garantera att detta stämmer, men så gick snacket. Helt klart är i alla fall att alla där nere är bekymrade och oroade över det farliga läget och att man bör ta det riktigt, riktigt försiktigt och inte vara övermodig.....</p><p>Det kom någon decimeter snö när vi var nere och kommer det ett par dm till så kommer snödjupet i Verbier vara helt ok.</p><p>Däremot har det varit väldigt varmt sista tiden, så på låg höjd är all snö i princip borta.</p><p></p><p>//Hawk</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hawk100, post: 1033112, member: 15720"] Hemma efter en långhelg i Verbier. Kan konstatera att det är ca 50-100 cm mindre snö än en bra säsong. Dock absolut ingen katastrof enligt min mening. Visst blev det några tråkiga jack under skidorna, men jag tyckte inte att brist på snö hindrade åkningen. Då var det värre med osäkerheten om snön skulle sitta kvar eller ej. Snacket i byn var att snön sitter ganska bra i alla väderstreck under ca 2200 m, vilket stämmer bra med situationen vid de provgropar vi grävde (kan självklart se annorlunda ut på andra sluttningar.) Mellan 2200 och ca 3000 verkar det vara riktigt riktigt farligt på framförallt nordsidor, (sydsidor är enligt snacket bättre hopfrusna). Över 3000 m sägs snön vara stabilare igen. Jag kan naturligtvis inte garantera att detta stämmer, men så gick snacket. Helt klart är i alla fall att alla där nere är bekymrade och oroade över det farliga läget och att man bör ta det riktigt, riktigt försiktigt och inte vara övermodig..... Det kom någon decimeter snö när vi var nere och kommer det ett par dm till så kommer snödjupet i Verbier vara helt ok. Däremot har det varit väldigt varmt sista tiden, så på låg höjd är all snö i princip borta. //Hawk [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Snö och lavinläget i Alperna (och resten av världen) just nu.
Tillbaka
Topp