Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
snöbrist i Narvik?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PÄR AS IT" data-source="post: 1299056" data-attributes="member: 190380"><p>Att det är mindre snö i Narvik än i Riksgränsen är normalt, och snödjupet i Narvik i år har ungefär följt det historiska genomsnittet. Faktum är att man under skidsäsongen kan räkna med 2-4 gånger så mycket snö i Riksgränsen. Med det sagt kan det vara fullt åkbart i Narvik när du skall dit, men det kan kräva att man begränsar åkningen utanför pisten till övre delen av berget och håller sig i pisterna när man skall ner till stan. Min begränsade upplevelse av Narvik är dock att åkningen på toppen av berget är klart väderberoende - mulet väder kan betyda att toppen är inklädd i ett moln och att man inte ser något. Och ser man inget så är inte toppliften öppen. Men när det är fint väder är utsikten magisk. En tanke kan vara att bestämma just nu att du skall åka till antingen Riksgränsen eller Narvik, och så bestämmer du dig definitivt några dagar innan, när du har en snöprognos att gå på. Jag har själv inte bestämt vilken av de två orterna jag skall åka till v 13, utan tänkte bestämma i början av nästa vecka. Så här såg det ut i Narvik 2022-04-21 lite utanför pisten och ganska nära stan:[ATTACH=full]31346[/ATTACH]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PÄR AS IT, post: 1299056, member: 190380"] Att det är mindre snö i Narvik än i Riksgränsen är normalt, och snödjupet i Narvik i år har ungefär följt det historiska genomsnittet. Faktum är att man under skidsäsongen kan räkna med 2-4 gånger så mycket snö i Riksgränsen. Med det sagt kan det vara fullt åkbart i Narvik när du skall dit, men det kan kräva att man begränsar åkningen utanför pisten till övre delen av berget och håller sig i pisterna när man skall ner till stan. Min begränsade upplevelse av Narvik är dock att åkningen på toppen av berget är klart väderberoende - mulet väder kan betyda att toppen är inklädd i ett moln och att man inte ser något. Och ser man inget så är inte toppliften öppen. Men när det är fint väder är utsikten magisk. En tanke kan vara att bestämma just nu att du skall åka till antingen Riksgränsen eller Narvik, och så bestämmer du dig definitivt några dagar innan, när du har en snöprognos att gå på. Jag har själv inte bestämt vilken av de två orterna jag skall åka till v 13, utan tänkte bestämma i början av nästa vecka. Så här såg det ut i Narvik 2022-04-21 lite utanför pisten och ganska nära stan:[ATTACH type="full"]31346[/ATTACH] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
snöbrist i Narvik?
Tillbaka
Topp