Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Snöläge Jotunheimen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bultfeber" data-source="post: 1335375" data-attributes="member: 44672"><p>Javist underlättar det att en sele och en slinga upp på axeln sitter på plats om man trillar ner.</p><p>Skulle personen dessutom ha repet fäst i sig så är det "bara" att dra upp den igen. Skulle dessutom repet sitta fast i någon eller några motvikter så kanske svåra skador undvikas i fallet.</p><p>Men att få ner rep till den som åkt ner är nog inte så lätt, är den skadad, skärrad så kan hen kanske inte ens hjälpa till. Då krävs det att någon firar ner sig och kopplar den drabbade. Det utgör ytterligare en risk för den som skall ner. Inte otroligt att den som trillade har dragit på sig skador som sedan måste tas om hand. Då blir räddningsuppdraget större med att transportera ner en med benbrott.</p><p>Tid är också en faktor. Ni som har varit i en glaciärspricka eller glaciärgrotta vet att det är ordentligt kallt. När vi går uppöver på topptur så är vi oftast lätt klädda och kommer tämligen snart få hypertermi speciellt om vi ligger fastkilade i botten av en spricka, och kanske helt saknar förmåga att röra sig.</p><p></p><p>Så valet att inte gå inkuten känns mkt mkt märkligt när man ser alla fördelar med det.</p><p>Speciellt om man redan har identifierat risken, är medveten om den och har med all utrustning och sedan väljer att inte använda den korrekt och fullt ut</p><p>Den enda nackdelen är väll möjligtvis är att småprata blir svårare under den tiden med mer än den som är närmas</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bultfeber, post: 1335375, member: 44672"] Javist underlättar det att en sele och en slinga upp på axeln sitter på plats om man trillar ner. Skulle personen dessutom ha repet fäst i sig så är det "bara" att dra upp den igen. Skulle dessutom repet sitta fast i någon eller några motvikter så kanske svåra skador undvikas i fallet. Men att få ner rep till den som åkt ner är nog inte så lätt, är den skadad, skärrad så kan hen kanske inte ens hjälpa till. Då krävs det att någon firar ner sig och kopplar den drabbade. Det utgör ytterligare en risk för den som skall ner. Inte otroligt att den som trillade har dragit på sig skador som sedan måste tas om hand. Då blir räddningsuppdraget större med att transportera ner en med benbrott. Tid är också en faktor. Ni som har varit i en glaciärspricka eller glaciärgrotta vet att det är ordentligt kallt. När vi går uppöver på topptur så är vi oftast lätt klädda och kommer tämligen snart få hypertermi speciellt om vi ligger fastkilade i botten av en spricka, och kanske helt saknar förmåga att röra sig. Så valet att inte gå inkuten känns mkt mkt märkligt när man ser alla fördelar med det. Speciellt om man redan har identifierat risken, är medveten om den och har med all utrustning och sedan väljer att inte använda den korrekt och fullt ut Den enda nackdelen är väll möjligtvis är att småprata blir svårare under den tiden med mer än den som är närmas [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Snöläge Jotunheimen
Tillbaka
Topp